جشنواره فیلم کوتاه، برندگانش را شناخت

اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، امشب (دوشنبه ششم بهمن)،  در فضای باز پردیس سینمایی ایران‌مال، برگزار شد.

این مراسم، با صحبت‌های نیما کرمی، مجری برنامه که لباس پرستاران را به نشانه تقدیر از کادر درمان به تن داشت، آغاز شد. او گفت: «حالا تقریبا یک‌سالی شده که مدل زندگی ما فرق کرده است. یک‌سال می‌شود که رفقای‌مان را سخت به‌جا می‌آوریم، چراکه آن‌ها را باید با ماسک شناسایی کنیم. اما یادمان باشد که اگر عزیزان سفیدپوش کادر درمان نبودند، وضع‌مان بدتر از این بود. ما باید قدردان زحمات این عزیزان باشیم. این‌بار من به احترام آن‌ها کلاه از سر برنمی‌دارم، بلکه ماسک می‌زنم. در حقیقت ما در تلاش هستیم با پوشش‌مان و با ماسک و فاصله‌گذاری از کادر درمان قدردانی کنیم.»

۶۵ هزار بازدید در پلتفورم‌های ایرانی

سی‌وهفتمین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه، با خوش‌آمدگویی سیدصادق موسوی، دبیر جشنواره ادامه پیدا کرد که درباره استقبال مردم سخن گفت و همچنین از زحمات همکارانش در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تشکر کرد.

او گفت: «این رویداد، ۶۵ هزار بازدید در پلتفرم‌های ایرانی را رقم زد. مهم‌ترین نکته این است که می‌خواهم از همه نهادها و افرادی که در برگزاری این جشنواره  ما را همراهی کردند، قدردانی کنم. همچنین از هنرمندان و فیلم‌سازان ممنونم که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم کوتاه را به جشنواره ما فرستادند. از شورای شهر و شهرداری تهران تشکر می‌کنم. همچنین از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و همه کسانی که در جشنواره فیلم کوتاه زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم. از همه همکارانم در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تشکر می‌کنم. در این چهار سال ما تراز برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را به طور کلی تغییر دادیم.»‌

وضعیت فعلی هنرمندان خوب نیست

در ادامه مراسم، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «نزدیک به یک‌سال است که کشور ما با ویروس کرونا درگیر است. به واسطه این همه‌گیری، چراغ سینماها خاموش،‌ سالن‌های تئاتر کم رفت و آمد، کتاب‌فروشی‌ها بی‌مشتری و کافی‌شاپ‌ها تعطیل شده‌اند. پیش از کرونا هم، فرهنگ و هنر، صورتش را با سیلی سرخ نگه می‌داشت. در شرایط کنونی، وضعیت هنرمندان ما اصلا خوب نیست.»

بعد از صحبت‌های حق‌شناس، مراسم با پخش کلیپی از عکس‌های پزشکانی که در یک‌سال اخیر فوت کرده‌اند، ادامه پیدا کرد.

فیلم‌سازان سلامتی مردم را تامین کنند

دکتر ایرج حریرچی، یکی دیگر از افراد حاضر در اختتامیه بود که روی صحنه آمد و بعد از تشکر از عوامل اختتامیه که از کادر درمان قدردانی کردند، این‌بار سلامتی مردم را از فیلم‌سازان درخواست کرد و افزود: «تشکر می‌کنم که از شهدای سلامت تجلیل کردید. یکی از راه‌های تبادل اطلاعات، توصیه‌ها، نظرات و پیشنهادات، بین افراد متخصص و مردمِ در معرض خطر انجام می‌شود. به این شکل که افراد مجرب باید این خطر را به آن‌ها گوشزد کنند تا موجب تغییر رفتار اجتماعی آن‌ها شوند. هدف نهایی این است که فردِ در معرض بیماری، متوجه شود که چه اقداماتی باید انجام دهد تا از آن خطر رهایی پیدا کند. یکی از این ابزار، همین ابزار هنری مثل فیلم است. بیماری‌های عفونی می‌توانند تاثیر زیادی در اقتصاد و فرهنگ و... بگذارد. خواهش می‌کنم کمک کنید تا سلامتی مردم‌مان با بهترین ابزار که در اختیار شما است، تامین شود.»

جایزه کووید ۱۹

حریرچی همچنین جایزه بهترین فیلم در بخش کووید ۱۹ را اعلام کرد که به شهاب آب‌روشن برای فیلم «آن‌سینز» تعلق گرفت. جایزه‌ای به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به همراه دیپلم افتخار.

در ادامه، جایزه همایش مطالعات فیلم کوتاه هم اعلام شد که جایزه سوم به محسن رهنما، جایزه نفر دوم به پریسا حسین‌زاده و جایزه نفر اول به احمد خوش‌نیت رسید.

الهام حسین‌زاده، نفر بعدی بود که برای اهدای جایزه ایسفا پشت تریبون قرار گرفت. ایسفا با تقدیر از فیلم «دکل» به کارگردانی بابک مصطفوی، مدال ایسفا را برای نوآوری در مضمون و خلاقیت در ارائه، به  فیلم «ترس خود را جا به جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی اهدا کرد.

لوح تقدیر آسیفا هم به مهسا سامانی، کارگردان انیمیشن «هبوب» رسید و توسط مریم کشکولی‌نیا اهدا شد.

فیلم کوتاه، هویت مستقل دارد

امیرشهاب رضویان، دیگر سخنران این مراسم بود که از تجربه خودش از ساخت فیلم کوتاه سخن گفت: «امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است. سینما پدیده‌ای یکپارچه است اما یکی از شاخه‌های آن فیلم کوتاه است. ما زمانی فیلم هشت میلیمتری می‌ساختیم. فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و هویت مستقل دارد و معتقد نیستم هرکس فیلم کوتاه می‌سازد باید در همین عرصه بماند، همه ما هم فیلم کوتاه و هم فیلم‌بلند ساخته‌ایم.»

چراغ سینما روشن ماند

در ادامه اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه، حسین انتظامی، در سخنان کوتاهی از شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره تشکر کرد و گفت:  «از همه فیلمسازانی که این همایش متعلق به آن‌هاست تشکر و از زحمات آن‌ها قدردانی می‌کنم. از همکارانم تشکر می‌کنم که چراغ سینما و فیلم کوتاه را روشن نگه داشتند.»

جوایز بخش بین‌الملل

اهدای جوایز بین‌الملل توسط بهنام بهزادی انجام شد. هیات داوران در بخش بهترین فیلم کوتاه تجربی مسابقه بین‌الملل، فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست. جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به فیلم «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرج‌وند فردا اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن هم به «کاندلا» از اسپانیا رسید. همچنین جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد.

جوایز بخش ملی

در بخش بهترین فیلم‌برداری، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم‌برداری به وحید بیوته برای فیلم داستانی «جبرئیل» اهدا شد.

در بخش بهترین صدا تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین مهرجو  و سید محمد کشفی برای صدای فیلم داستانی«خوناب» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم‌نامه، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به صمد علیزاده برای فیلم داستانی «ناهید» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدرضا مرادی برای فیلم داستانی «دوآل پا» اهدا شد.

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به فرشته توکلی برای «فروغ کوچه بن‌بست» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن به مونا عبدالله شاهی برای «آتش سرخ» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» رسید.

 جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران به ایمان صالحی برای «ترس خود را جا به جا می‌کند» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش ملی  به حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی «اسب سفید بالدار» رسید.

جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای فیلم «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین نوآوری به لعیا میرنصیری برای بازی در فیلم «ناهید» اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین به بابک بهرام بیگی برای فیلم «فرزندان خونیار» رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.