به گفته چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا، دادگاه این رئیس جمهوری سابق از هفته‌ای که از هشتم فوریه شروع می‌شود، آغاز خواهد شد. ترامپ اولین رئیس جمهوری است که دو بار استیضاح میشود.

دیوید شولتس، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه هملاین آمریکا گفت: ما هنوز نمیدانیم که این دادگاه شاهدی خواهد داشت یا خیر. همچنین به عنوان مثال نمیدانیم که آیا ترامپ در آن صحبت خواهد کرد یا خیر. بر خلاف استیضاح گذشته که جمهوری خواهان اکثریت را در دست داشتند، اینجا دموکراتها در اکثریت هستند و این میتواند روی چگونگی برگزاری استیضاح یا دست کم روی چگونگی درک آن از سوی جامعه آمریکایی تاثیر بگذارند.

برخلاف استیضاح پیشین، مورد جدید با حمایت بیشتر دو حزبی روبروست. در نهایت، ۱۰ جمهوریخواه مجلس نمایندگان اوایل همین ماه به استیضاح ترامپ رای مثبت دادند. در سال ۲۰۱۹ هیچ یک از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان از مفاد استیضاح علیه ترامپ حمایت نکرده بودند.

شولتس گفت: همچنان معتقدم که احتمال محکومیت بعید است. این چهارمین استیضاح برای یک رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست. سه مورد قبلی هیچکدام به محکومیت آن روسا ختم نشد. خب اگر بخواهیم روند تاریخی را در نظر بگیریم، احتمال محکومیت ترامپ وجود ندارد.

برای محکوم شدن دونالد ترامپ به رای دو سوم معادل ۶۷ رای نیاز است. این بدین معناست که اگر تمام ۵۰ عضو دموکرات سنا به محکومیت او رای مثبت بدهند، ۱۷ رای دیگر از جمهوریخواهان نیاز است. شولتس میگوید: مشخص نیست که آیا ۱۷ رای حمایتی وجود دارد یا خیر.

تعداد رو به رشدی از سناتورهای جمهوریخواه مخالف این دادگاه استیضاح هستند. سناتور مارکو روبیو، جمهوریخواه اهل فلوریدا این دادگاه را "احمقانه" و "غیر سازنده" توصیف کرد. با این حال، سناتور میت رامنی جمهوریخواه گفت که از این دادگاه حمایت کرده و لزوم مسوولیت پذیری را به رسمیت میشناسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.