آنچه در دیدار ظریف و وزیرخارجه آذربایجان گذشت

وزیر امورخارجه کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری آذربایجان در زمان پس از آزادی سرزمین های اشغالی این کشور و ادای احترام به قربانیان جنگ خصوصا غیر نظامیان، با خانواده های آنان ابراز همدردی کرد و مرحله جدید را برهه مهمی برای کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه و برای منافع همه طرف‌ها ارزیابی کرد.

ظریف هدف از سفر به منطقه و آغاز آن از باکو را تلاش و مساعدت برای برقراری صلح و آرامش عنوان کرد و از اینکه دیدارهای فشرده مقامات جمهوری آذربایجان و کشورمان در ماه های اخیر در سطح مناسبی گسترش یافته است، ابراز خرسندی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال و گسترده در بازسازی مناطق آزاد شده که در مرزهای مشترک دو کشور نیز واقع شده است، به گفتگوهای نتیجه بخش دو کشور در اجلاس اخیر کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و دیدگاه اعلام شده از سوی رئیس جمهور آذربایجان در دیدار امروز را بیانگر عزم جدی دو کشور برای همکاری ها دانست.

ظریف با اعلام اینکه سقفی برای همکاری های فی‌مابین قائل نیستیم آمادگی همه جانبه بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام و برقراری آرامش در منطقه را فرصت بزرگی برای همکاری های دو کشور در زمینه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب دانست.

جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار مناسبات دو کشور را برپایه دوستی و مشترکات تاریخی و فرهنگی دانست و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی و مردمی در قبال تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور قدر دانی کرد.

وی با اشاره به تبادل هیئت‌های بلند پایه بین دوکشور، توسعه مناسبات اقتصادی را بعنوان یکی از اولویت های مهم در روابط دو کشور ارزیابی کرد و برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی را بیانگر این مهم دانست.

همکاری های دو کشور در حوزه خزر، موضوعات فرهنگی، همکاری ها در حوزه آب، حمل و نقل و حوزه های بین المللی و همکاری های ٣ جانبه با ترکیه، از دیگر موضوعات مورد گفتگو وتبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در این دیدار بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.