هشدار هواشناسی نسبت به آلودگی هوای ۸ کلانشهر و مواج شدن خلیج فارس و تنگه هرمز

در هشدار زرد رنگ آلودگی  سازمان هواشناسی آمده است که به‌دلیل پایداری جو و سکون هوا از بعد ازظهر امروز (۵ بهمن) تا اواخر وقت روز چهارشنبه (۸ بهمن) افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در شهرهای اراک، ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، کرج و قم دور از انتظار نیست.

بر اساس این هشدار پتانسیل رشد شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک امکان افزایش شاخص آلودگی تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها در برخی از این مناطق وجود دارد.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است که تمامی افراد به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی از ترددهای غیرضروری خودداری کنند. احتیاط در انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

این سازمان در هشدار زرد رنگ دیگری از افزایش تلاطم و ارتفاع موج در برخی مناطق دریایی کشور خبر داده است.

بر این اساس از اوایل وقت روز سه‌شنبه (۷ بهمن) تا اواخر وقت این روز در نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز ارتفاع موج بین ۱.۵ تا دو متر افزایش می‌یابد.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد. از این رو شنا و تفریحات آبی ممنوع و در تردد شناورهای تفریحی، سبک و فعالیت‌های شیلاتی احتیاط شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.