یاوه گویی وزیر خارجه سعودی درباره ایران

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، فرحان در مصاحبه ای با شبکه العربیه مدعی شد: دست ما برای صلح با ایران دراز است؛ اما ایران به توافقات خود پایبند نیست.

وی ادعا کرد: درخواست گفت‌وگوی ایران بی‌فایده و با هدف وقت کشی و فرار از بحران‌هایش مطرح شده است.

این ادعا در حالی مطرح می شود که ایران بارها آمادگی خود را برای گفت وگو با ریاض اعلام کرده؛ اما این سعودی ها بودند که به دلیل زیاده خواهی ها از مذاکره طفره رفته اند.

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برجام نیز گفت: ما با آمریکا درخصوص توافق با ایران رایزنی خواهیم کرد تا توافق قوی باشد.

بن فرحان همچنین مدعی شد که ضعف توافقات سابق به خاطر عدم هماهنگی با کشورهای منطقه است. کشورهای اروپایی متوجه نواقص توافق قبلی با ایران شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده حاضر به هیچ تغییری در توافق برجام نیست و طرف های برجام بایستی به آن متعهد باشند.

وی همچنین گفت: روابط ما با آمریکا محکم  و منافع ما مشترک است. ما با دولت‌های آمریکا خواه جمهوریخواهان باشند یا دموکرات تعامل داریم.

وزیر خارجه عربستان توافق ریاض را پایه و اساس راهکار سیاسی و حل بحران یمن دانست و از تصمیم دولت ترامپ علیه انصارالله  و قرار دادن آن در فهرست گروه های تروریستی ابراز خرسندی کرد و گفت: دولت «بایدن» متوجه خواهد شد که اهداف ما درباره اوضاع یمن مشترک است.

ائتلاف سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. بر اثر این تجاوز تاکنون هزاران یمنی کشته شدند.

وی درباره سوریه نیز مدعی شد: حامی تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار مسالمت آمیز هستیم.

این درحالی است که ریاض متحدانش در ابتدای بحران سوریه از گروه‌های تروریستی در این کشور حمایت کردند و اقدامات مخرب آن ها به عمیق شدن بحران در این کشور کمک کرد.

بن فرحان درباره لبنان نیز مدعی شد:لبنان بدون اصلاحات سیاسی و کنار گذاشتن شبه نظامیان حزب الله شکوفا نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.