ایران و کوبا بدنبال ایجاد ظرفیت تولید میلیون‌ها دُز واکسن کرونا

کیانوش جهانپور روز جمعه در توییتر نوشت: ایران و کوبا هر دو در پی ایجاد ظرفیت تولید میلیون ها دُز واکسن کرونا هستند. ایران، ۹ پرونده فعال واکسن کرونا و کوبا چهار نامزد برای واکسن علیه COVID۱۹ دارد و یک پروژه بین دو کشور مشترک است. هر دو کشور دهه هاست تحت تحریم های آمریکا هستند و این تحریم ها در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

وی افرود: کوبا خود را برای کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن کرونا با شرکت ۱۵۰ هزار نفر آماده می کند. هم زمان در ایران نیز ۵۰ هزار نفر در این مرحله (فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا) شرکت می کنند. شایان توجه اینکه آزمایش بالینی این واکسن در کودکان و نوجوانان نیز در کوبا آغاز می شود.

جهانپور پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک بین انستیتو پاستور ایران و یک شرکت کوبایی تا قبل از عید در ایران انجام می شود.

وی همچنین از انجام کارآزمایی بالینی سومین پروژه تولید واکسن کرونا در ایران در موسسه سرم سازی رازی خبر داد.

جهانپور در این مورد نیز در توییتر نوشت: فاز یک بررسی ایمنی و ایمونوژنیسیتی واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید_۱۹ تولید موسسه رازی (Razi Cov Pars)، در جمعیت بالغین سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله انجام می شود. طراحی موازی، چهار گروه شامل ادجوانت (کمکی) به تنهایی و واکسن در دوزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر است.

اولین پروژه تولید واکسن در ایران نیز در موسسه برکت زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پس از موفقیت در فاز حیوانی (روی میمون) به فاز مطالعه بالینی انسانی رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.