سایه استیضاح همچنان بالا سر ترامپ

نانسی پلوسی روز پنج‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود افزود: هر زمانی که سنا آمادگی لازم را برای برپایی محکمه داشته باشد، از طریق مدیر استیضاح اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: متحد شدن به معنای آن نیست که تحریک به شورش رئیس جمهوری سابق فراموش شود، او باید پاسخگو شود و مسئولیت ما هم دفاع از قانون اساسی ایالات متحده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با یادآوری اینکه تعدادی در شورش ۱۷ دی ماه کشته شده‌اند، اضافه کرد: آنها دموکراسی ما را تعضیف و به قانون اساسی بی‌احترامی کردند. من فکر می‌کنم صرف نظر کردن از این پرونده، به اتحاد ما آسیب می‌زند.

پلوسی اظهار کرد: هیچ تردیدی نیست که برخی از افرادی که در کنگره مشغول به کار بوده‌اند در شورش دخالت داشتند و به این ماجرا کمک و تسهیل کردند. با این ایده که آنها یک دروغ را پذیرفتند، دروغی که رئیس جمهوری(ترامپ) مرتکب آن شد.

وی تصریح کرد: اگر آنها در این شورش کمک یا تبعیت کرده باشند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره ترامپ هم اینگونه اظهار نظر کرد که «خدا را شکر، رفته است».

شورش ۱۷ دی‌ماه، زمانی اتفاق افتاد که کنگره آمریکا در حال شمارش آرای گزینشگران ایالتی و تایید پیروزی جو بایدن بود اما دونالد ترامپ که حاضر نبود شکست خود را بپذیرد، با تکرار دروغ تقلب، هواداران خود را برای شورش و یورش به ساختمان کنگره تحریک کرد.

به موجب این تحریک، پنج نفر کشته و تعدادی مجروح شدند و بر همین اساس یعنی «تحریک به شورش»، مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ را بار دیگر استیضاح کرد.

اگرچه دوره ترامپ روز چهارشنبه یکم بهمن ماه به پایان رسیده است اما محکمه سنا می‌تواند تشکیل شود و در صورتی که ۶۷ سناتور به مجرم بودن ترامپ، رای مثبت بدهند او از بسیاری از مزایای رئیسان جمهوری پیشین محروم خواهد شد.

چنانچه پس از مجرم شدن، سنا با اکثریت ۵۱ رای به قطعنامه‌ای رای بدهد که او را از فعالیت‌های سیاسی و شرکت دوباره در انتخابات محروم سازد؛ شخص رئیس جمهوری سابق آمریکا دیگر نمی‌تواند برای انتخاباتی نامزد شود.

وی درباره معافیت استفاده از لوید آستین نظامی بازنشسته برای وزارت دفاع دولت بایدن هم گفت پس از تصویب این معافیت، اطمینان دارم که او به عنوان وزیر دفاع، تایید خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.