ظریف: فکر می کنید در مذاکره با صدام لذت بردم؟ کار من این است و چاره دیگری ندارم

محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال محمدجواد کریمی قدوسی درباره علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از شهادت سردار سلیمانی، گفت: مصاحبه بنده با مجله اشپیگل آلمان بسیار روشن و محکم است و بنده چیزی جز فرمایشات مقام معظم رهبری را در این مصاحبه بیان نکردم. ایشان فرمودند که «اگر آمریکا توبه کند و به چارچوب ۱+۵ بازگردد، ما در آن چارچوب مذاکره می‌کنیم» و بنده چیزی جز این مطلب را نگفتم.

وی افزود: وظیفه بنده در حوزه دیپلماسی کاملاً مشخص است و امیدوارم در برابر مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد قبول واقع شوم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ابزار سیاست خارجی، ابزارهای مشخصی است و ابزارهایی که در اختیار مسئول و کارگزاران سیاست خارجی قرار دارد، مصاحبه و مذاکره است و ما ابزار دیگری را در اختیار نداریم.

ظریف گفت: خدا را شاکریم امروز که روز آخر ریاست منحوس ترامپ بر آمریکاست، توانستیم با این ابزار و همچنین با پشتوانه مقاومت مردم ایران، ترامپ را در حوزه سیاست خارجی شکست دهیم.

وی تأکید کرد: همه تحلیلگران و وسایل ارتباط جمعی قبول کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است و باید تأکید کنم که دلیل شکست فشار حداکثری آمریکا مقاومت ملت ایران بوده اما دستگاه دیپلماسی هم در این زمینه تأثیر داشته است.

وزیر امور خارجه  اظهار داشت: ما در خط مقام معظم رهبری حرکت می کنیم و ایشان هفته گذشته در سخنرانی خود فرمودند که ما عجله ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم و از نظر حضرت آقا هنوز برجام نه بوی گند می دهد و نه دفن شده است.

ظریف یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما عجله ای نداریم اما اگر آمریکا تعهداتش را اجرا کند و تحریم ها را بردارد، می تواند برگردد و در قالب ۱+۵ بنشیند و بر این اساس مبنای سیاست ما هم فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: ملاقات بنده یک هفته قبل از شهادت سردار سلیمانی نبود بلکه یک سال و نیم قبل از آن و برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر یعنی مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان بود که یک سال در بدترین شرایط در اسارت آمریکا قرار داشت.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: مسعود سلیمانی دانشمندی است که در بند آمریکایی هاست و بنده افتخار داشتم که از زوریخ و به عنوان راننده هواپیمای او بودم و درآنجا وی گفت که برای او چه اتفاقاتی افتاده است.

ظریف تصریح کرد: گناه من این بود که برای آزاد کردن وی با کسانی صحبت کنم که از آنان اصلا خوشم نمی آید اما بنده مجبورم در کنار آنان بنشینم و اگر لبخندی پشت میز مذاکره می زنم برای این است که مقاومت ملت ایران را در برابر زورگویی های آنان نشان دهم.

وی یادآور شد: بنده در وسط مذاکره و جلوی جان کری نماز خواندم و به وی گفتم علت نماز خواندن من جلوی شما آن است که بدانید خداوند ابر قدرت است نه شما.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: من با صدام هم مذاکره کردم و آیا فکر می کنید در مذاکره با صدام لذت بردم؟ کار من این است و چاره دیگری ندارم.

ظریف تاکید کرد: شما گفتید من درخواست مذاکره کردم ولی مصاحبه بنده با اشپیگل موجود و کاملا علنی است و بارها هم حضرت آقا فرمودند فلانی محکم صحبت می کند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی وظیفه و هدف مشخصی با رویکرد جلوگیری از موفقیت آمریکا را دنبال می‌کند، گفت: ابزار سیاست خارجی نیز ابزارهای مشخصی است.   مصاحبه بنده با مجله اشپیگل آلمان بسیار روشن است و آنچه من عرض کردم در پاسخ به یک سوال بود و علتش این بود که آمریکا نتواند در یک بازی سیاسی ادعا کند که ما به دنبال دیپلماسی بوده‌ایم و ایران به دنبال دیپلماسی نیست.

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکره ای که برای آزادی مسعود سلیمانی انجام شده بود، اظهار داشت: فردی که طرف مذاکره بنده بود، شخص دیگری را همراه خود آورده بود که بعداً مشخص شد این آقا ۱۰ سال قبل در رژیم صهیونیستی بوده است، در حالی که ما فقط طرف ملاقات کننده خود را می‌شناختیم و این فرد در جلسات تنها یادداشت برمی‌داشت و بعد از جلسه مذاکره نیز عکسی با بنده گرفت.

ظریف با بیان اینکه امیدوارم بر اساس اینکه قرار است با برادران خود حسن ظن داشته باشیم به موضوع نگاه کنیم،  تصریح کرد: برای من راحت‌ترین کار این است که بنشینم و شعار دهم اما مسعود سلیمانی دانشمندی برای ما به شمار می‌آید که در بند آمریکایی‌ها بود و برای آزادی این دانشمند من با افرادی گفتگو کردم که از آنها هیچ خوشم نمی‌آید.

وی گفت: وقتی حضرت آقا می‌فرمایند افرادی که پشت میز مذاکره می‌نشینند همان تروریست‌های بغداد هستند، من نیز که وظیفه مذاکره با این افراد را دارم، این سخن را درک می‌کنم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: گفته شده که بنده درخواست مذاکره از آمریکا کرده‌ام و به همین دلیل اجازه می‌خواهم تا متن مصاحبه خود با اشپیگل را قرائت کنم. سوال خبرنگار این بود « آیا در پی قتل سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد می‌کنید؟»  پاسخ من این بود خیر، من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و واقعیات را دریابند، رد نمی‌کنم. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید ساکن است آنچه مهم است نحوه رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد، ما هنوز پشت میز مذاکر ۱+۵ هستیم و آنها هستند که میز مذاکره را ترک کرده‌اند. ایالات متحده آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است و بابت این باید به مردم ایران خسارت دهد و ما صبر زیادی داریم.

ظریف امه داد: خبرنگار سوال کرد که انتظار شما از اروپا چیست که من در پاسخ گفتم این برای اتحادیه اروپا فاجعه است که فرمانبردار ایالات متحده آمریکا باشد.

وی بیان کرد: خبرنگار همچنین در مورد «اینستکس» از من سوال پرسید که به او پاسخ دادم اساساً اینستکس یک شرکت حسابرسی است که پس از یک سال و نیم خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها حتی نتوانستند اینستکس را راه‌اندازی کنند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: خبرنگار از من سوال پرسید سلیمانی معمار راهبرد ایران در اعمال نفوذ در منطقه از طریق پشتیبانی نظامی از متحدان ایران بود و ایالات متحده آمریکا سلیمانی را بابت مرگ صدها نفر از سربازانش مقصر قلمداد کرده است،  که من به وی پاسخ دادم ایالات متحده، اروپا و کل جامعه بین‌الملل به سردار سلیمانی به واسطه پیروزی‌اش بر داعش مدیون هستند. این واقعیات برای ایالات متحده آمریکا غیرقابل درک است، آنها همیشه از نیروهای نیابتی صحبت می‌کنند اما ایران نیروی نیابتی ندارد. نیروهای نیابتی ما میلیون‌ها نفرند که برای سوگواری یک سردار به خیابان آمدند.

ظریف بیان کرد: خبرنگار سوال کرد که آیا ممکن است تندروها این واکنش ملایم ایران (ضربه به عین‌الاسد) را نشانه ضعف ایران بدانند که پاسخ دادم آسیبی که ما به ایالات متحده وارد کردیم، گسترده است چرا که آمریکا با تمام توانمندی نظامی‌اش نتوانست از برخورد موشک به پایگاه‌های خود جلوگیری کند. این نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده تا چه حد آسیب‌پذیر است. اما آسیب اصلی را خود آمریکایی‌ها به خودشان وارد کردند، با نفرتی که ایالات متحده در مردم منطقه ایجاد کرده است. قتل شهید سلیمانی آغاز پایان حضور ایالات متحده در منطقه است.

وی تصریح کرد: جمله‌ای که از من نقل کردید این است؛ ایالات متحده آمریکا از مردم ایران می‌ترسد و مردم ایران مایه عزت و اقتدار ما هستند.  آنچه ایالات متحده را شکست داده است، موشک‌های ما نیست. اگرچه موشک‌های ما مهم‌ هستند، اما آنچه ایالات متحده را شکست داده، فرهنگ ایثار و شهادت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.