قطر خواستار گفت‌وگوی کشورهای عربی با ایران شد

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر آمادگی کشورش را برای میانجی‌گری جهت برگزاری نشستی میان اعضای ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است. 

او در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ که وبگاه این شبکه خبری گزیده‌ای از آن را منتشر کرده گفت: «دولت [قطر]امیدوار است که این اتفاق بیفتد و ما معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد. سایر اعضای شورای همکاری هم چنین تمایلی دارند.»

هفته گذشته هم «مطلق القحطانی»، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر گفت که کشورش آماده است بین ایران و عربستان سعودی وساطت کنند.

او سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه عربی «التلفزیون العربی» گفت که دوحه مانعی نمی‌بیند درصورت درخواست ریاض یا تهران برای وساطت بین آن‌ها ورود کند.

قحطانی گفت:‌ «هم عربستان سعودی و هم ایران همسایه قطر هستند و با آن‌ها روابط اقتصادی و همسایگی داریم و در قالب موسسه‌های بین المللی همکاری‌های مختلفی داریم، قطر برای وساطت بین آن‌ها خودش را تحمیل نمی‌کند ولی آمادگی خود در صورت درخواست این کشورها اعلام می‌کند».

قطر اخیراً توانست بحران دیپلماتیک خود با عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر را که بیش از سه سال به طول انجامیده بود حل و فصل کند. 

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر حدود سه سال و نیم پیش با متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیک بودن سیاست‌هایش به ایران روابط دیپلماتیک با دوحه را قطع کرده و این کشور را تحت محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار دادند.

وزیر خارجه قطر در مصاحبه با بلومبرگ برای تسهیل گفت‌وگوی میان ایران و آمریکا هم اعلام آمادگی کرده است. او گفت: «چنانچه طرف‌ها از قطر بخواهند ما مذاکرات را تسهیل خواهیم کرد. ما خواستار این دستاورد هستیم. می‌خواهیم شاهد وقوع این توافق باشیم.»

وی اضافه کرد: «هر کسی که این مذاکرات را پیش ببرد و آن مذاکرات هر چه باشند ما از آنها حمایت خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده چنانچه آمریکا به توافق هسته‌ای برجام برگردد مذاکرات در چارچوب این توافق با واشنگتن را طبق روال سابق ادامه خواهد داد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.