وزیر خارجه قطر در این خصوص توضیح داد: کشورهای عربی در خصوص ایران یک رویکرد و تصویر مشترک ندارند و بیانیه هایی که از نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب صادر شد، موضع واحد کشورهای عضو را نشان نمی دهد.

 

وی در خصوص پیمان پیشنهادی ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: این پیمان که از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، می تواند نگرانی ها در خصوص امنیت منطقه را از میان بردارد، با این حال پیمان یادشده در نشست شورای همکاری بررسی نشد.

 

آل ثانی در بخش دیگر مصاحبه خود درباره روابط قطر با روسیه نیز گفت: ما در زمینه خرید و واردات تسلیحات از گذشته تاکنون به آمریکا و فرانسه اتکا کرده ایم، اما خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه به ارزیابی فنی و تصمیم سیاسی پس از آن بستگی دارد.

وزیر خارجه قطر در خصوص روابط دوحه با خارطوم نیز گفت: ما با سودان در تنش نیستیم و با این کشور روابط و همکاری نظامی مناسبی داریم، همچنین سفارت ما در خارطوم روند عادی اداری خود را طی می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی درباره فراخواندن سفیر سودان از دوحه نیز گفت: این تصمیم ما را متعجب کرد، اما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد، سفیر سودان برای مرخصی موقت به کشور خود سفر کرده است.

وزیر خارجه قطر روز گذشته (یکشنبه) نیز با اعلام موضع کشور خود در خصوص نشست های برگزار شده در مکه گفتت: ما نسبت به بیانیه های نشست سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به خاطر وجود بندهایی برخلاف سیاست های قطر ملاحظاتی داریم و امیدوار بودیم این دو نشست، زیر بنای گفت وگو برای کاهش تنش با ایران باشد.

آل ثانی با بیان اینکه بیانیه پایانی این دو نشست از پیش آماده شده بود، گفته بود: در این دو بیانیه ایران را محکوم کردند ولی هیچ نشانه‌ای از سیاست اعتدال برای گفت و گو با این کشور دیده نمی‌شد. به طور کلی بیانیه‌های نشست سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس، سیاست واشنگتن در قبال ایران را به نمایش گذاشت، بدون اینکه سیاست همسایگی در آن مشهود باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.