نگرانی‌های زیست محیطی اسرائیلی درباره خط لوله نفت امارات

روزنامه "تایمز" اسرائیل در گزارشی نوشت، همزمان با انتقال نفت از طریق نفتکش‌ها از دریای سرخ به دریای مدیترانه، ۲۳۱ دانشمند درباره خطر لوله‌های نفت امارات بر محیط زیست نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیران دارایی و محیط زیست این رژیم نوشته و در آن هشدار دادند که یک اشکال کوچک یا اختلالی در یکی از این نفتکش‌ها کافی است که به فاجعه عظیم زیست محیطی منجر شود.

ماه اکتبر، کمپانی خط لوله اروپا- آسیا که پیش از این کمپانی خط لوله ایلات-اشکلون (Eilat Ashkelon Pipeline Company) نامیده می‌شد، تفاهم نامه MED-RED Land Bridge، پیرامون پروژه مشترک رژیم صهیونیستی و امارات را امضا کرد تا نفت و محصولات نفتی را از طریق اراضی اشغالی از ایستگاهی در دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کند.

امضاکنندگان این نامه از این مساله نگران هستند که نشت نفت خسارت‌های سنگینی به صخره‌های مرجانی در دریای سرخ وارد کند، این صخره‌ها در مقابل افزایش گرمای دریا مقاومت استثنایی دارند که ممکن است به نجات دیگر صخره‌های مرجانی کمک کند که در معرض انقراض هستند.

این دانشمندان معتقدند، جنین فاجعه‌ای ممکن است حیات دریایی را فلج کند، صنایع توریستی رژیم صهیونیستی، اردن و مصر را نابود کند و نمک زدایی آب در ساحل دریای مدیترانه را که بخش بیشتری از آب آشامیدنی رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند، متوقف کند.

تفاهم نامه مربوط به نفت یکی از این نتایج ملموس توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که این رژیم و امارات ۱۳ اوت ۲۰۲۰ با میانجیگری آمریکا به آن دست یافتند. این توافقنامه اجازه می‌دهد ۱۲۰ نفتکش حاوی ۳۰ میلیون متر مکعب نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق بندر "EAPC" در ایلات به ساحل دریای سرخ در جنوب اراضی اشغالی منتقل شود.

انتقال نفت از طریق خط لوله‌های "EAPC" به صورت مشخص از صحرای وادی عربه و النقب در جنوب اراضی اشغالی به ایستگاه "EAPC" در اشکلون در ساحل جنوبی دریای مدیترانه در اراضی اشغالی خواهد رسید و از  آنجا نفت توسط نفتکش‌ها به بازارهای اروپای جنوبی منتقل خواهد شد.

این توافقنامه همچنین اجازه می‌دهد نفت از طریق همین خط لوله‌ها از منطقه دریای مدیترانه و دریای سیاه به آسیا منتقل شود.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، این قرارداد می‌تواند برای شرکت EAPC (کمپانی خط لوله اروپا- آسیا فعلی) در بازه زمانی هشت ساله ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار سود داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.