تشکیل اتاق فکر در وزارت خارجه برای انتخابات 1400؟

اخیرا خبری توسط یکی از کانال های تلگرامی منتشر شد که مدعی تشکیل اتاق فکری در وزارت خارجه به ریاست دکتر صدر به منظور کادر سازی برای انتخابات 1400 بود.

 در این خبر ادعا شده بود که انتصاب سفرای جدید از بین اصلاح طلبان از اهداف جلسات اتاق فکر است؛ زمینه سازی برای جنگ روانی علیه نیروهای انقلابی و استخدام نیروهای جدید در وزارت خارجه از اعضای ستاد روحانی و دفاع از برجام از ادعاهای دیگر این خبر بود.

در پی نشر این خبر  خبرگزاری آریا طی تماسی با خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه واقعیت را جویا شد.

خطیب زاده در پاسخ به به این سوال که آیا این مطلبی که اخیرا با منبع ناشناس با عنوان اتاق فکر انتخاباتی نیاوران پخش شده صحت دارد، تاکید نمود که  این گزارش، ساختگی و کذب است.

خطیب زاده عنوان نمود: افرادی که کمترین آشنایی با مرکز مطالعات وزارت امورخارجه دارند میدانند که این مرکز صرفا یک اندیشکده در طراز بین‌المللی در حوزه سیاست خارجی و بازوی تحقیقاتی، فکری و اندیشه‌ای وزارت امور خارجه در انجام وظایف محوله  میباشد و تاسیس آن به سال 1363 و زمان آقای دکتر ولایتی بر می گردد.

در طی نزدیک به 4 دهه فعالیت این موسسه، همواره میزبان جلسات مستمری با حضور شخصیت‌های مختلف داخلی و بین‌المللی و از جمله با حضور وزرای امورخارجه با تمرکز بر موضوعات سیاست خارجی بوده است.

خطیب زاده ادامه داد: جلسات راهبردی مرکز مطالعات با حضور وزیر امورخارجه نزدیک به 5 سال است که به صورت منظم و هفتگی با حضور اساتید و کارشناسان برجسته روابط بین الملل فارغ از دیدگاه های سیاسی آنها و همچنین تعدادی از مدیران فعلی و سابق ارشد وزارت امورخارجه برگزار میشود که در چارچوب استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی پیگیری شده است.

وی تاکید نمود: اتفاقا طی یکسال گذشته جلسات راهبردی به علت محدودیت های کرونایی بسیار کم شده و تعداد انگشت شماری برگزار شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موضوعات جلسه صرفا مسائل روابط خارجی است و هیچ بحث داخلی نمی شود. آقای دکتر صدر هم به عنوان یکی از معاونین اسبق وزارت امورخارجه و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صرفا یکی از اعضای این جلسه است و مسئولیت مستقیمی در جلسه ندارد. مدیریت این جلسه نیز با رئیس مرکز  آقای دکتر سجادپور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.