مرگ ۵۵ نفر در آمریکا پس از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا

به نقل از وبسایت خبری «اِپُک تایمز»، ۵۵ نفر در آمریکا پس از دریافت یکی از واکسن‌های این کشور از بین «فایزر» و یا «مدرنا» جان خود را از دست داده‌اند.

این سامانه تحت عنوان سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن (VAERS)، یک پایگاه داده فدرال است که این گزارش‌ها را بصورت منفعل دریافت می کند. به این معنی که به عملکرد دریافت گزارشات بصورت خودکار صورت نمی‌پذیرد و باید در این سامانه بارگذاری ‌شود. این امکان وجود دارد که هر کسی از جمله کارکنان حوزه بهداشت و درمان، بیماران و یا خانواده‌های آن‌ها بتواند گزارش‌ها درباره عوارض جانبی واکسن‌ها را در سامانه (VAERS) به ثبت برساند.

از این رو گاهی ممکن است گزارش های VAERS فاقد جزئیات باشند و یا دارای اطلاعات حاوی خطا باشند. با این حال، طبق اظهارات این سایت گزارشات این سامانه فقط بخش کوچکی از رویدادهای نامطلوب واقعی را نشان می دهد.

در برخی موارد گزارش شده بیماران با گذشت چند روز پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

در یکی از موارد این گزارش، مردی ۶۶ ساله ساکن در خانه سالمندانی در شهر کلرادو، یک روز بعد از دریافت واکسن مدرنا دچار حس خواب‌آلودگی می‌شود و برای همین در رختخواب می‌ماند. اما صبح روز بعد، در روز کریسمس، این فرد با چشمان نیمه باز و دهان کف کرده درحالیکه دیگر نفس نمی‌کشید و نبض نداشت، در رختخواب خود پیدا شد.

در مورد دیگری، مردی ۹۳ ساله اهل داکوتا روز چهارم ژانویه واکسن فایزر را دریافت کرد، اما حدود دو ساعت بعد گفت که احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند به فیزیوتراپی همیشگی خود ادامه دهد. او کمی بعد به اتاقش برده شد و با احساس سنگینی در پاهایش مواجه شد وکمی بعد هم نفسش بند آمد.

کمی بعد از دریافت این دو گزارش، با شرکت‌های داروسازی آمریکایی مدرنا و فایزر جهت اظهارنظر در این موارد تماس گرفته شد ولی هیچ کدام از آنها پاسخگو نبودند.

سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای)، به این رسانه آمریکایی گفت که تمام گزارشات در مورد مرگ افرادی که واکسن تزریق کرده اند، به سرعت و با دقت توسط سازمان غذا و دارو (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.