دی‌ماه امسال آلوده‌ترین ماه تهران در ۱۰ سال گذشته

احمد طاهری روز شنبه، در این باره گفت: در حالی به ۲۷ دی‌ماه ۹۹ رسیده‌ایم که در این ماه، بر اساس شاخص کیفیت هوای گزارش شده برای شهر تهران، ۱۳ روز در وضعیت ناسالم و ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است.

به گفته وی، اگرچه تغییرات ایجاد شده در نحوه محاسبه شاخص در سال جاری و سختگیرانه‌تر شدن حدود مجاز نیز در افزایش تعداد روزهای ناسالم نقش داشته اما حتی اگر با دستورالعمل و حدود مجاز سابق نیز شاخص کیفیت هوا در دی ماه سال ۹۹ را محاسبه کنیم، ۹ روز ناسالم و ۱۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

طاهری افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده شاخص کیفیت هوا، از دی‌ماه ۸۹ تاکنون هیچ‌گاه تعداد روزهای ناسالم در یک ماه به ۹ روز بر اساس دستورالعمل سابق و به ۱۵ روز بر اساس دستورالعمل جدید نرسیده بود.

این مقام بیان کرد: این شرایط در حالی رقم می‌خورد که به دلیل شرایط ایجاد شده توسط بیماری کرونا، الگوی حمل و نقل در شهر تهران دستخوش تغییراتی شده که افزایش تردد ناوگان سواری در ساعات مجاز تردد و عدم تردد ناوگان حمل و نقل در بازه ساعتی ۲۱ تا ۴ صبح را شاهد هستیم که در ساعات روز افزایش انتشار آلاینده را ایجاد کرده و شرایط جوی از جمله کاهش ارتفاع لایه مرزی، پایداری جوی و عدم وزش باد با سرعت قابل ملاحظه، انباشت آلاینده‌ها در سطح شهر را به همراه داشته است.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مسکونی، احتمال مصرف سوخت نامناسب با تولید آلودگی بالا در صنایع مجاور شهر تهران نیز به تشدید سطح آلودگی در شهر منجر شده اما خوشبختانه در روز جاری به علت وزش باد از شدت آلودگی انباشت شده در شهر کم و وضعیت هوا به محدوده قابل قبول رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.