روسیه از معاهده آسمان‌های باز خارج می‌شود

 آسوشیتدپرس گزارش داد، وزارت خارجه روسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، خروج آمریکا از این پیمان در سال گذشته میلادی به طرز چشمگیری توازن منافع کشورهای امضا کننده را زیر سوال می‌برد و بر هم می‌زند و پیشنهادهای مسکو برای حفظ این پیمان پس از خروج آمریکا از آن نیز از سوی متحدان واشنگتن با بی توجهی مواجه شده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد، مسکو حالا در حال انجام اقدامات مرتبط برای خروج از این پیمان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تمایل کشورش را برای خروج از این پیمان در مه سال گذشته میلادی اعلام کرد و گفت که نقض‌های مکرر از سوی روسیه باعث شده تا آمریکا چنین تصمیمی بگیرد. آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ تصمیم خود را عملی کرد.

روسیه اتهام نقض این پیمان را رد کرد که در سال ۲۰۰۲ به مرحله اجرا درآمده بود. اتحادیه اروپا به آمریکا تاکید کرده بود تا در تصمیمش تجدیدنظر کند و از روسیه نیز خواست تا در این پیمان باقی بماند.

مسکو گفته که خروج ایالات متحده از این پیمان با دشوار کردن تفسیر اهداف ملتهای دیگر برای دولت‌ها، امنیت جهانی را از بین خواهد برد.

در همین حال، کنستانتین کوساشف، رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه امروز گفت، تقصیر حذف و ملغی شدن این پیمان تماما بر عهده آمریکا و متحدان این کشور است.

این قانونگذار روس همچنین گفت، متحدان آمریکا باید متعهد می‌شدند که هر گونه اطلاعاتی که از طریق اجرای معاهده به دست آمده به آمریکا ندهند. کشورهای عضو ناتو باید راهی را برای حل این مشکل پیدا می‌کردند اگر که می‌خواستند آن را حفظ کنند.

پیمان‌نامه آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان درخصوص اجازه پرواز هواگردهای شناسایی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این پیمان‌نامه است. این پیمان‌نامه که در مارس ۱۹۹۲ امضا شد به کشورهای عضو اجازه می‌دهد با اطلاع قبلی، بر فراز خاک کشورهای دیگر پروازهای غیرمسلح شناسایی به منظور گردآوری اطلاعات دربارهٔ نیروها و فعالیت‌های نظامی انجام دهند. هواپیماهای شناسایی که در چنین ماموریت‌هایی به کار می‌روند باید مجهز به حسگرهایی باشند که بتوانند تجهیزات مهم نظامی همچون توپخانه، هواپیماهای جنگنده و خودروهای زره‌پوش رزمی را تشخیص دهند. با اینکه ماهواره‌ها هم می‌توانند چنین اطلاعاتی را به دست بیاورند؛ ولی همه ۳۴ کشور عضو پیمان‌نامه، توانایی رصد ماهواره‌ای ندارند. هدف از این پیمان‌نامه، اعتمادسازی میان کشورهای عضو است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.