رژیم صهیونیستی خود را برای مشکلات بزرگی با دولت بایدن آماده می‌کند

"رون بن یشای"، کارشناس اسرائیلی در تحلیلی در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، هفته گذشته حتی برای آن‌هایی که کارشناس سیاست بین‌الملل و آمریکا نیستند، روشن شد که دولت رژیم صهیونیستی با مشکلات زیادی در تعامل با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مواجه خواهد شد. اول از همه به این دلیل که مقیاس ارزش‌ها و سیاست خارجه و استراتژی مورد قبول از سوی جریان اصلی حزب دموکرات و کارمندان رئیس‌جمهوری منتخب کاملا با روش و رویکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا متفاوت است.

وی افزود: مساله دوم این است که در آمریکا دولت اسرائیل را حامی ترامپ و هم‌پیمانانش می‌دانند چراکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سابقه درگیری‌هایی با دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که جو بایدن معاون او بود، دارد. و حال بایدن تعدادی از شخصیت‌های دولت اوباما را در پست‌های مهم گماشته است.

این کارشناس اسرائیلی گفت، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستوراتی را به دفترش و ارتش این رژیم درباره ارزیابی و ترسیم نقشه مسائل امنیتی و استراتژیک صادر کرد که احتمالا باعث جنجال و بحث با دولت جدید آمریکا شود. اختلاف اصلی میان دولت‌های بایدن و ترامپ درباره عوامل ارزیابی امنیتی در تل‌آویو و درخصوص روش اصلی اداره و اجرای سیاست‌ها و استراتژی است.

این تحلیلگر نوشت: ترامپ اقدامات یکجانبه‌ای را براساس نظر خودش یا تیمی از مشاورانی که از مخالفت کردن با او می‌ترسیدند اتخاذ کرد. او به صورت یکجانبه براساس قواعد برد و باخت و بدون مشورت و هماهنگی با کشورهای هم‌پیمان و حتی در برخی مواقع به شکل عمدی برای مقابله با آن کشورها و رهبرانشان این اقدامات را اتخاذ می‌کرد. اما در مقابل بایدن و تیمش به عملیات پیچیده‌ای که با همکاری هم‌پیمانان و براساس ائتلاف‌ها انجام می‌شود، اعتقاد دارند.

این کارشناس اسرائیلی نوشت: بایدن باید برای تحقق دستاوردهای استراتژیک در جنگ علیه تروریسم و گسترش سلاح هسته‌ای در چارچوب قوانین بین‌المللی با همکاری اروپا، چین و روسیه و تا حد امکان با حمایت آمریکا تلاش کند بدون اینکه به ارزش‌های انسانی جهانی و ارزش‌های دموکراسی لطمه بزند.

در این راستا، اعضای ارشد نهاد نظامی رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده‌اند که با دولت بایدن مذاکره شود. به ویژه مذاکراتی بین ارتش این رژیم و وزارت جنگ با ارتش آمریکا برگزار شود.

توافق برجام

تحلیلگر اسرائیلی گفت، اصل اختلاف بین دولت بایدن و دولت ترامپ تصمیم بایدن برای بازگشت به برجام است. هنوز کسی دقیقا نمی‌داند آیا بایدن قصد همکاری با ایرانی‌ها در زمینه پرونده هسته‌ای را دارد یا خیر اما نهاد نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است که بازگشت به برجام فاجعه است.

تقویت محور سنی "میانه‌رو"

بن یشای معتقد است که دومین پرونده مهم از نظر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی قانع کردن دولت بایدن به ادامه تقویت و استحکام محور مخالف ایران در خاورمیانه است که شامل کشورهای عربی سنی "میانه‌رو" است.

وی گفت: افرادی که بایدن آن‌ها را به کار گماشته خشم و نفرت خود را از نقض‌های حقوق بشر در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه جنگ یمن که موجب یکی از خطرناک‌ترین فجایع انسانی شده، پنهان نمی‌کنند. عربستان و امارات مسؤولیت ادامه این جنگ بی‌فایده را که توانایی پیروزی در آن را ندارند، برعهده دارند.

این کارشناس می‌افزاید: این موضوع نگرانی زیادی را برای وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، چراکه عقب‌نشینی آمریکا از پایگاه‌های خود در عراق و سوریه به ایران این اجازه را خواهد داد که عراق و سوریه را وابسته خود کند. این رژیم برای قانع کردن نهاد امنیتی در واشنگتن به اهمیت حضور آمریکایی‌ها در خاورمیانه تلاش خواهد کرد.

مساله فلسطین

بن یشای گفت، مساله فلسطین سومین مساله‌ای است که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی معتقد است بر سر آن با دولت بایدن به اختلاف خواهد خورد. پیش‌بینی نمی‌شود که بایدن بخواهد به طور کلی به عقب بازگردد و انتقال سفارت آمریکا به قدس یا به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر جولان را لغو کند اما مجددا مساله راهکار تشکیل دو کشور و عقب‌نشینی این رژیم به مرزهای ۱۹۶۷ را مطرح خواهد کرد و مخالفت خود را با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مخفی نخواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.