دستور پوتین برای دیجیتالی شدن روسیه

بر این اساس، دولت فدراسیون روسیه موظف است تا ماه جولای (تیر ۱۴۰۰)  استراتژی دیجیتالی کردن حداقل ۱۰ بخش از حوزه های اقتصادی، اجتماعی و مدیریت دولتی را به منظور دستیابی به بلوغ دیجیتالی تدوین و تصویب کند، بگونه ای که نرم افزارها و سخت افزارهای داخلی  بر اساس فناوری های هوش مصنوعی قابلیت رقابت را داشته باشند.

هوش مصنوعی از حوزه های مهم فناوری مورد توجه دولت روسیه بوده و به ویژه آنها در دو دهه اخیر به پیشرفت های جدی در گسترش و کاربردی کردن این فناوری دست یافته اند.

روسیه با هدف تسهیل امر حکمرانی ملی، تقویت قدرت نظامی موازنه بخش و مقابله و مداخله در امور داخلی رقبای سیاسی و با اولویت ویژه ملی به دنبال دستیابی به فناوری های مربوط به هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری حیاتی و راهبردی آینده در دو دهه اخیر برآمده است.

در این کشور در دانشگاهها و مراکز پژوهشی اهتمام زیادی به ابداعات فنی در هوش مصنوعی وجود دارد و اگر چه عمده ساختارهای مؤثر در حوزه هوش مصنوعی در فدراسیون روسیه در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی فعال هستند، اما بخش دفاعی در راستای حفظ موازنه قدرت نظامی و نیز دفاع از کشور و نیز در شرکتهای صنعتی نیز توجه ویژه ای به این عرصه دارند.

دولت روسیه در عصر جهانی شدن و فناوری های ارتباطی ضرورت های دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال و بهره گیری از هوش مصنوعی را به خوبی دریافته و برای جا نماندن از قافله دولت های الکترونیک و پسامدرن، هم به لحاظ ساختاری و هم از نظر فنی تمهیدات مناسب را برای ایفای وظیفه در این قلمرو حساس به عمل آورده است.

پیشتر در رتبه بندی وزارت مسکن و شهرسازی فدراسیون روسیه مسکو در مکان نخست رتبه بندی شهرهای روسیه در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری قرار گرفته بود.

 در این رتبه بندی که دستاوردهای ۲۰۳ شهر روسیه در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری ارزیابی شده، علاوه بر پایتخت، شهرهای یکاترینبورگ، کازان، سن پترزبورگ و وورونژ در میان پنج شهر پیشتاز در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری هستند.

رتبه بندی شهرهای روسیه در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری بر اساس شاخص "ضریب هوشی شهرها" محاسبه می شود که توسط وزارت مسکن و شهرسازی فدراسیون روسیه تهیه شده است.

در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ دستاوردهای شهرهای شرکت کننده در زمینه های مدیریت شهری و  فناوری های هوشمند در زمینه های مسکن و خدمات عمومی و حمل و نقل، سیستم های ایمنی عمومی و زیست محیطی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

روسیه با داشتن حدود ۱۴۶ میلیون نفر نهمین کشور پرجمعیت دنیاست.

این کشور با نام رسمی فدراسیون روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد و در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر،  دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی، و با کشورهای پیرامون دریای برینگ،  دریای ژاپن،  دریای خزر،  دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد.

روسیه با  ۱۷ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، عنوان پهناورترین کشور جهان را به خود اختصاص داده به گونه ای که اختلاف زمانی غربی‌ترین منطقه تا شرقی‌ترین نقطه روسیه در حدود ۹ ساعت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.