آغاز رایزنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با جبهه پایداری

«پرویز سروری»، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با اشاره به فعال شدن این شورا برای انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه شورای ائتلاف تاکنون چه اقداماتی را برای وحدت جریان اصولگرایی انجام داده است؟ گفت: شورای ائتلاف همانطور که در گذشته نیز عمل کرده به دنبال این است که بتواند، ظرفیت‌های نیروهای انقلابی را تجمیع کند و براساس یک فرایند تعریف شده اقناع عمومی را به دنبال کند و در عین حال، ظرفیت‌سازی برای اجماع نیروهای انقلاب را انجام دهد تا ائتلاف و وحدت را، به وجود بیاورد. 

او افزود: طبیعتا شورای ائتلاف برای این موضوع هم نیازمند فرایندهای قابل قبولی از سوی گروه‌ها و جریانات مختلف و شخصیت‌های معتبر انقلابی است و هم نیازمند مدل‌هایی است که با آن مدل‌ها، بتواند حرکت خود را به واسطه پویایی و مبتنی بر اهداف تعیین شده سازمان بدهد. به بیانی دیگر وقتی به جوانگرایی اشاره می‌شود، ممکن است یک زمانی بخواهیم توصیه‌ای داشته باشیم و یک زمان ممکن است بخواهیم، جوانگرایی را در قالب مدل و فرایندی انجام بدهیم که خروجی آن، رسیدن به یک فضای جوانگرایی در جریان انقلاب باشد، همان کاری که در مجلس صورت گرفت که در نتیجه یک مجلس انقلابی و جوان شکل گرفت. این روند مبتنی بر فرایندهایی بوده که صورت گرفت. 

بین گروه‌های اصولگرایی اختلاف‌نظراتی وجود دارد

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: در حال حاضر هم مانند دوره گذشته، گروه‌ها و مجموعه‌ها، مطالب، پیشنهادات و اختلاف‌نظراتی دارند از این رو تلاش بر این است که اینها، مورد توجه قرار بگیرد. انشاالله جریان انقلاب بتواند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با قاطعیت و قدرت و وحدت و به بیانی با پویایی و به تعبیری جوانگرایی، دست به یک اقدام بزرگ بزند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که اصولگرایان با دو سازکار شورای وحدت و شورای ائتلاف چگونه می‌خواهند به وحدت برسند و آیا این دو شورا با یکدیگر جلسات مشترکی دارند و یا در جلسات یکدیگر شرکت می‌کنند یا خیر؟ عنوان کرد: ما یک فرایندی را طی کردیم و جلسات متعددی را با عزیزانمان داشتیم که انشاءالله این جلسات ادامه پیدا می‌کند. در دوره‌های گذشته هم تا زمان رسیدن به ائتلاف و وحدت  نیروهای انقلاب، راه طولانی را طی کردیم چراکه به هر حال، یک گفت و گوی درون گفتمانی است. از این رو طبیعتا اختلاف نظر و پیشنهادات متفاوت وجود دارد بنابراین رسیدن به یک مدل فراگیر، نیازمند به گذر زمان است.

دوگانه شورای وحدت و شورای ائتلاف!

پرویز سروری اضافه کرد: در حال حاضر ما به یک جمع بندی رسیده‌ایم که هر دو طیف شورای وحدت و شورای ائتلاف، اقدام به ظرفیت سازی کرده و ظرفیت‌های خود را سازماندهی کنند و در کنار آن، تلاش برای رسیدن به وحدت نیز ادامه پیدا کند. امیدواریم که در آینده مثل دوره قبل، بتوانیم به یک وحدت فراگیر دست پیدا کنیم. 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برگزاری جلسه شورای ائتلاف به ریاست حداد عادل مبنی بر فعال شدن این شورا برای انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه به نظر نمی‌رسد، شورای وحدت چندان با سازوکار دوگانه موافق باشد، تصریح کرد: یک زمان است که یک حزبی وارد عرصه می‌شود و آن یک حزب است. یک زمان هم ممکن است، ائتلاف صورت گیرد از این رو به طور طبیعی، باید یک مسیری طی شود تا اقناع‌سازی صورت گرفته و نیروهای انقلاب در کنار هم قرار بگیرند. به عنوان مثال در انتخابات مجلس ۹۸ هم تقریبا در اواخر کار با جامعه روحانیت مبارز به نتیجه رسیدیم که سه نفر را به عنوان نماینده شورای ائتلاف معرفی کردند و تا پایان انتخابات هم این سه نفر در جلسات حضور پیدا کرده و مشارکت می‌کردند. حتی با جبهه پایداری نیز، جلسات تا روز پایانی ادامه پیدا کرد که تقریبا در دقیقه ۹۰، آن وحدت مدنظر حاصل شد. 

او با اشاره به اینکه این روند، روند طبیعی هر ائتلافی است، عنوان کرد: به هر حال ائتلاف به دنبال این است که طیف‌های مختلف با دیدگاه و روش‌های مختلف را کنار هم قرار دهد و طبیعتا نیازمند گذر زمان است.

نباید متوقف به امر وحدت شویم

سروری در پاسخ به این سوال که  وحدت دقیقه نودی تا چه حد به ضرر اصولگرایان است؟ با توجه به اینکه نه در انتخابات مجلس ۹۸ و نه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، به نظر نمی‌رسد این وحدت دقیقه نودی موجب اقناع همه نیروهای انقلابی شده باشد، اظهار کرد: به هر حال، ائتلاف، کارکرد ویژه خود را دارد از این رو طبیعی است که باید تلاش کند یک ائتلاف مطلق را شکل دهد اگر هم نشد، یک ائتلاف حداکثری را شکل دهد. در نتیجه  طبیعی است شکل گیری این ائتلاف مطلق به طول بیانجامد اما آن چیزی که روشن است این است که شورای ائتلاف در مجلس، موضوع وحدت را به عنوان اینکه باید همه کارها را تعطیل کند تا وحدت حاصل شود انجام نداد. به بیانی دیگر اگر ما دقیقه نود هم به وحدت نرسیدیم اما لیست مان آماده بود، طبیعتا وحدت می‌توانست موجب دلگرمی مردم و نیروهای انقلاب شود و آنها احساس کنند که یک همدلی، همگرایی و هم افزایی وجود دارد.  

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: اگر ما متوقف به امر وحدت شویم کار نادرستی است. بدین معنا که اگر ما سازماندهی و اقدام به بستن لیست و رسیدن به مدل انتخاب، مدل پیروزی و مدل وحدت و برنامه را متوقف به امر وحدت کنیم، یک خسران و زیان بزرگ است. اما جریان ائتلاف، کار خود را ادامه می‌دهد و رو به جلو حرکت می‌کند و در هر ایستگاهی با هر جریانی به وحدت رسید آن را سوار قطار ائتلاف می‌کند. به بیانی دیگر این قطار در حال حرکت است و متوقف نشده که بگوییم دیر شد یا بد شد. بنابراین قطار ائتلاف در حال حرکت است تا به مقصد برسد. شورای ائتلاف طبیعتا جلسات و گپ و گفت‌ های خود را ادامه می‌دهد و استمرار می‌بخشد و نشست‌های مبتنی بر رسیدن به فضای وحدت‌آمیز را ادامه خواهد داد. از سوی دیگر هم نیز کار خود را با قاطعیت انجام می‌دهد به همین دلیل، موضوع رسیدن به وحدت برای تولید هم افزایی در جریان انقلاب است اما جریان ائتلاف، مسیر خود را در حال حاضر با قاطعیت ادامه می‌دهد. 

او با بیان اینکه همه مجموعه‌های انقلاب در انتخابات مجلس ۹۸ اعم از احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های تاثیرگذار در جریان انقلاب در شورای ائتلاف حضور داشتند، گفت: در حال حاضر هم، اکثریت این گروه‌ها با شورای ائتلاف در تعامل هستند. در هفته گذشته جریانات تحول خواه با هم نشستند و ضمن اینکه دیدگاه‌های خود را اعلام کردند اما نهایتا اعلام کردند که ما، دیدگاه‌ها و کاندیداهای خودمان را به شورای ائتلاف اعلام می‌کنیم و در مدار شورای ائتلاف، حرکت می‌کنیم. این در مورد سایر مجموعه‌ها، اقشار و گروه‌های مختلف وجود دارد اما اینکه ما اعلام کنیم، چه مجموعه‌هایی در این شورا حضور خواهند داشت نیازمند مصوبه شورای ائتلاف است. 

رایزنی با پایداری‌ها در دستور کار شورای ائتلاف

این چهره سیاسی اصولگرا درباره رایزنی شورای ائتلاف با پایداری‌ها عنوان کرد: حتما این رایزنی را شروع می‌کنیم و هم ادامه خواهیم داد.

به مرحله انتخاب گزینه ۱۴۰۰  نرسیده‌ایم 

او در پاسخ به این سوال که کدام یک از کاندیداهایی که مطرح یا گمانه‌زنی می‌شوند از سردار سعید محمد تا قالیباف و غیره تاکنون با شورای ائتلاف رایزنی کرده‌اند؟ بیان کرد: هنوز به موضوع انتخاب گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نرسیده‌ایم به همین دلیل تاکنون روی، هیچ گزینه‌ای در شورای ائتلاف بحثی صورت نگرفته است.

نقش چمران و حدادعادل بسیار ارزنده است

او با اشاره به اینکه شخصیت‌هایی چون حداد عادل و چمران به صورت فعال در همه جلسات شورای ائتلاف حضور دارند و نقش بسیار ارزنده‌ای در پیشبرد اهداف شورای ائتلاف دارند، اظهار کرد: علاوه بر این چهره‌ها، در مورد شخصیت‌های دیگری که حضور دارند باید منتظر مصوبه شورای ائتلاف باشیم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.