قطر خواستار مذاکره ایران و کشورهای خلیج فارس شد

وزیر امور خارجه قطر که برای انجام دیدار کاری در مسکو بسر می برد، روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که با همتای روس خود درباره موضوعات مختلف از جمله مساله برنامه‌ هسته‌ای ایران و تحولات منطقه خلیج فارس گفت و گو و رایزنی کرده است.

وزیر خارجه قطر گفت: برای قطر امنیت منطقه خلیج فارس در اولویت قرار دارد و این موضوع را به طرف روسی اعلام کردیم. 

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» با بیان اینکه تشدید تنش ها در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست، اظهار داشت: ما از گفت و گوهای همه کشورهای منطقه با ایران حمایت می کنیم.

وی افزود: از ابتکارات دیپلماتیک کشورهای دوست درباره امنیت منطقه خلیج فارس اطلاع داریم. در دوحه از این نوع ابتکارات برای تثبیت اوضاع منطقه و جستجوی راهکارهای قابل قبول به نفع همه کشورهای منطقه خلیج فارس استقبال می کنند.

وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات خود با طرف روسی درباره اوضاع سوریه اظهار داشت: طرف قطری بر پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت درباره سوریه از جمله قطعنامه 2254 حمایت می کند. 

وی خاطرنشان کرد: حل و فصل مسائل سوریه بدون حل و فصل سیاسی عادلانه همه مسائل این کشور امکانپذیر نیست. 

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفت: آنچه که مربوط به لیبی می شود بر پایبندی به تلاش های برای حل و فصل سیاسی مسائل این کشور و آتش بس در لیبی تاکید داریم و از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره لیبی حمایت می کنیم.

وی سپس حمایت روسیه از مقدمات برای برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 که قرار است در قطر برگزار شود را عالی ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم از تجربه های روسیه در برگزاری جام جهانی فوتبال حمایت کنیم.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت که در دیدار با همتای قطری خود درباره مفهوم امنیت جمعی و وضعیت خلیج فارس و امنیت آن به نفع کشورهای این منطقه گفت و گو و تبادل‌نظر کرده است.
لاوروف این را نیز گفت: توافق‌های عادی‌سازی میان اسرائیل با کشورهای عربی نباید جایگزین روند حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین شود.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که مسکو به تحریم های جدید آمریکا در مورد روسیه قطعا پاسخ خواهد داد. 

لاوروف در مورد تحریم های جدید آمریکا: اقدامات واشنگتن تلاش برای تضعیف رقبا است، تحریم ها بی پاسخ نمی ماند، آمریکا نشان داد شریک تجاری مطمئنی نیست

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.