میلیاردرهایی که در جریان همه‌گیری کرونا پول پارو کردند

به گزارش روزنامه گاردین، ۱۰ تن از ثروتمندترین افراد جهان ثروتشان را در جریان شیوع ویروس کرونا به میزان بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار (۲۹۶ میلیارد پوند) افزایش دادند.

این ثروت اندوخته شده که تقریبا ۴۵۰ میلیارد دلار است، بیش از ۲۸۴ میلیارد پوندی است که دولت انگلیس برای مقابله با کرونا و جبران زیان های اقتصادی به بار آمده برای ۶۶ میلیون نفر جمعیت این کشور تخمین زده است.

ثروت میلیاردرهای آمریکایی در جریان همه گیری کرونا به حدی افزایش یافته است که می توانند مبالغ مربوط به طرح کمک مالی کرونا را پرداخت کنند و از میزان دارایی های آنها  که قبل از این همه گیری کسب کرده اند، کم نشود.

«جف بزوس» موسس و مدیر شرکت آمازون از ماه مارس (اسفند ۹۸) ثروتش را به میزان ۷۰ میلیارد دلار افزایش داده و به مبلغ ۱۸۵ میلیارد دلار رسانده است، زیرا صدها میلیون نفر به دلیل خانه نشین شدن پس از شیوع کرونا، به این غول تحویل آنلاین برای تهیه مایحتاج غذایی و سرگرمی شان رو آورده اند.

دیگر اعضای این گروه از سوپرثروتمندان شامل «ایلان ماسک» موسس شرکت تسلا، «برنار آرنو» مدیر شرکت تولید کالاهای لوکس LVMH، «مارک زاکربرگ» مدیر فیس بوک و «لری پیج» بنیانگذار گوگل هستند.

در حالی که بسیاری از مشاغل کوچک در جریان همه گیری زیان بالایی دیدند، سهام شرکت آمازون از ماه مارس به میزان ۹۰ درصد افزایش یافته است.

بزوس که فعالیت آمازون را در سال ۱۹۹۴ از یک گاراژ آغاز کرد، همچنان مالک ۱۱ درصد از سهام این شرکت بعلاوه روزنامه واشنگتن پست و شرکت آمریکایی فعال در زمینه هوافضا به نام «بلو اورجین» (Blue Origin) است. در جریان همه گیری کرونا، ثروت وی به میزان ۶۶ درصد رشد داشته است.

سودی که موسس آمازون در این مدت به دست آورد، در مقایسه با سود ایلان ماسک ناچیز است.

ثروت ماسک از ۲۵ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۵۳ میلیارد دلار افزایش یافت، زیرا سرمایه گذاران شرط می بندند که همه گیری، دولت ها را به تسریع تغییر از موتورهای احتراق داخلی به وسائط نقلیه الکتریکی سوق می دهد.

ماسک ۴۹ ساله مالک ۲۰ درصد از سهام تسلاست و اکنون دومین فرد ثروتمند جهان به شمار می رود.

سهام شرکت تسلا از ماه مارس تقریبا هفت برابر شده است، زیرا سرمایه گذاران شرط می بندند که این شرکت در آینده صنعت الکتریکی، خواهد درخشید.

برنار آرنو ثروتمندترین فرد در اروپا نیز از زمان آغاز همه گیری کووید – ۱۹ شاهد دو برابر شدن ثروتش بوده، زیرا تقاضا برای برندهای لوکس افزایش داشته است.

ثروت آرنو از ۶۹ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴۸ میلیارد دلار رسیده و بدین ترتیب وی سومین فرد ثروتمند روی کره زمین نام گرفته است.

«بیل گیتس» یکی از موسسان شرکت مایکروسافت نیز به چهارمین ثروتمند جهان تبدیل شده و در حال حاضر ۱۲۰ میلیارد دلار ثروت در اختیار دارد. ثروت گیتس از ماه مارس به میزان تقریبی ۲۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.

در این مدت، وی متعهد به تقبل میلیاردرها دلار برای تولید واکسن کرونا و طرح های مراقبت های بهداشتی مرتبط با همه گیری کووید – ۱۹ شده است.

در همین حال، ثروت زاکربرگ موسس فیس بوک از زمان آغاز همه گیری به میزان تقریبی ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

میلیاردرهای دیگری که ثروتشان در جریان همه گیری سیر صعودی داشته عبارتند از: «وارن بافت» سرمایه گذار آمریکایی با افزایش ثروت به میزان ۲۶ درصد و مجموع ثروت ۸۵ میلیارد دلار، «لری الیسون» از موسسان شرکت اوراکل که ثروتش دو برابر شده و با افزایش ۵۰ درصدی به ۸۸ میلیارد دلار رسیده است.

در این مدت، ثروت لری پیج مدیر گوگل به ۷۶ میلیارد دلار رسیده و «سرگی برین» دیگر موسس گوگل نیز ثروت خود را به ۷۴ میلیارد دلار افزایش داده است.

ثروت «آمانسیو اورتگا» موسس شرکت ایندیتکس نیز با افزایش ۴۷ درصد به ۷۵ میلیارد دلار رسیده است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.