آلودگی هوا در پایتخت تداوم خواهد داشت

کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۱ صبح امروز با شاخص میانگین ۱۳۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا امروز (۲۴ آذر ۹۹) عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها همراه با آغاز تردد خودروها و افزایش غلظت ذرات معلق سبب می‌شود که در بیشتر مناطق کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

بر اساس این پیش‌بینی‌ها در طول روز نیز با جوی پایدار و آرام مواجه خواهیم بود و شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نمی‌شود ازاین‌رو کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند.

با استمرار پایداری جو تا شامگاه دوشنبه همراه با افزایش ترافیک و در نتیجه تجمع ذرات معلق، انتظار می‌رود که کیفیت هوا در مناطق پرتردد در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند. با تداوم این شرایط جوی تا نخستین ساعات فردا (۲۵ آذر ۹۹) احتمال می‌رود که در بیشتر مناطق تهران آلودگی هوا ادامه داشته باشد.

بر این اساس به‌تدریج با رشد ناپایداری جوی طی فردا پیش‌بینی می‌شود که تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود همچنین در اواخر وقت سه‌شنبه با افزایش غلظت ذرات معلق ناشی از ترافیک شبانگاهی و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد مواجه خواهیم بود اما این آلودگی نسبت به دوشنبه‌شب شدت کمتری خواهد داشت.

باتوجه به آلودگی هوا در تهران و احتمال افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توصیه می‌شود که افراد از ترددهای غیرضروری خودداری کنند همچنین لازم است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خود را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ایجاد تغییراتی در ساعت اجرای طرح ترافیک، افزایش تردد خودروها در محدوده‌های طرح ترافیک و سکون نسبی هوا طی روزهای اخیر، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی قابل پیش‌بینی بود اما به‌دلیل جلوگیری از شیوع بیماری و افزایش احتمال ابتلا به آن درصورت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، نمی‌توان جلوی تردد خودروهای شخصی را گرفت و یا طرح ترافیک را سختگیرانه‌تر اجرایی کرد،

از این‌رو به شهروندان اکیداً توصیه می‌شود که از ترددهای غیرضروری با خودروهای شخصی خودداری کنند و درصورت استفاده از خودروها یا موتورسیکلت‌های شخصی در این ایام، از سالم بودن آن و داشتن معاینه فنی اطمینان حاصل کنند.

از سوی دیگر نیاز است که عموم افراد از انجام هرگونه فعالیتی که منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود خودداری کنند، ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی و... اشاره کرد.

گفتنی است که کیفیت هوای تهران از ابتدای آذرماه تاکنون ۱۰ روز در شرایط قابل قبول و ۱۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.