آمادگی آمریکای لاتین برای دور نخست واکسیناسیون کرونا

روزنامه اسپانیایی ال پائیس گزارش داد که همزمان با نهایی شدن آزمایش‌های بالینی واکسن‌های کرونا و آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورها، کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز دست به کار شده و قراردادهایی را برای تهیه واکسن کرونا با شرکت‌های مختلف امضا کرده‌اند.

شیلی دارای بیشترین حجم واکسن پیش خرید شده است که منشأ سه چهارم آن چین خواهد بود. اکوادور و مکزیک قراردادهایی با شرکت‌های آسترازنکا و فایزر امضا کرده‌اند. آرژانتین، برزیل و ونزوئلا نیز غالباً روی واکسن اسپوتنیک ۵ روسیه حساب کرده‌اند.

کشورهای بولیوی، السالوادور، هائیتی، هندوراس، نیکاراگوئه و برخی کشورهای حوزه کارائیب مقادیری از واکسن را از صندوق کوواکس (وابسته به سازمان بهداشت جهانی) دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر مکزیک توافقی برای خرید ۱۹۸ میلیون دوز واکسن با  شرکت آمریکایی فایزر امضا کرده تا در ماه دسامبر ۲۵۰ هزار دوز را دریافت کند. هدف مکزیک مصونیت بخشی به ۲.۶ میلیون نفر در مرحله اول واکسیناسیون در ماه‌های دسامبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ است.

در همین حال، به نظر می‌رسد که کاستاریکا و پاناما از دیگر کشورهای آمریکای مرکزی جلوتر باشند. دولت کاستاریکا قرارداد خرید واکسن را با شرکت فایزر  امضا کرده و پیش بینی می‌شود با دریافت ۳ میلیون دوز برای مصون سازی ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت ۴.۹ میلیونی این کشور اقدامات میدانی خود را آغاز کند.

پانامای ۴.۲ میلیون نفری نیز با شرکت فایزر قراردادی برای خرید ۲ میلیون دوز امضا کرده و ۴۸ میلیون دلار بابت آن پرداخت کرده است.

از السالوادور، خبر می‌رسد که توافقی با شرکت آسترازنکا برای خرید ۲ میلیون دوز صورت گرفته و این واکسن‌ها از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به این کشور تحویل داده می‌شود. با اینکه اعلام شده این کشور خریدهایی از چهار شرکت دیگر انجام می‌دهد. هنوز مشخص نیست سه شرکت دیگر و حجم خرید از آنها به چه میزان باشد.

گواتمالای ۱۷ میلیون نفری، با استفاده از سازوکار کواکس، از دریافت ۳/۳ میلیون دوز واکسن اطمینان یافته است ولی هنوز طرح هندوراس و نیکاراگوئه برای تهیه این واکسن روشن نیست. احتمال دارد نیکاراگوئه اقدام به خرید واکسن روسی اسپوتنیک ۵ نماید. چندی پیش وزیر بهداشت این کشور اعلام نمود که ۱۰۷ میلیون دلار به این امر اختصاص داده‌اند و معاون رئیس جمهور این کشور نیز خبر از مذاکره با ۴ شرکت برای دریافت واکسن کرونا داد.

کلمبیا در پی فعال نگه داشتن راهبرد چندجانبه در استفاده از مکانیسم کواکس و مذاکرات همزمان دوجانبه است. این کشور ۵۰ میلیون نفری مذاکراتی با شرکتهای فایزر، آسترازنکا، سینوفارم، کانسینو و موسسه سروم هند داشته و انتظار می‌رود در اولین فاز واکسیناسیون، ۵ میلیون دوز دریافت نماید. هدف این کشور مصون سازی ۱۵ میلیون نفر در مرحله نخست است. بوگوتا ۱۲۳ میلیون دلار برای خرید ۱۰ میلیون دوز اختصاص داده است.

ونزوئلا قصد دارد مرحله نخست واکسیناسیون همگانی را با مایه کوبی ۱۰ میلیون نفر از آوریل ۲۰۲۱ شروع کند. دولت ونزوئلا از واکسن اسپوتنیک ۵ استفاده خواهد کرد. این کشور در ماه اکتبر با واکسیناسیون ۲ هزار داوطلب اولین کشور آمریکای لاتین بود که اقدام به استفاده وسیع از این واکسن کرد. کاراکاس اعلام کرده که تنها مصرف کننده واکسن نخواهد بود و قصد دارد در توسعه آن نیز نقش داشته باشد.

دولت اکوادور اطمینان داده که از ماه ژانویه ۲۰۲۱، واکسیناسیون کادر درمان و سپس سالمندان را شروع کند ولی توزیع همگانی واکسن تا قبل از مارس آغاز نمی‌شود. این کشور در اولین مرحله ۵۰ هزار دوز از شرکتهای فایزر و باینتک دریافت می‌نماید و سپس در مرحله بعدی ۱۸ میلیون دوز دریافت خواهد شد که مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای آن پیش پرداخت شده است.

پرو، نخستین محموله واکسن را از شرکت فایزر دریافت می‌کند و انتظار می‌رود تا اواخر ماه ژانویه ۲۵ هزار دوز از این واکسن را تحویل بگیرد. پرو ۹.۹ میلیون دوز نیز از کنسرسیوم انگلیسی خریداری می‌کند که ۵.۷ میلیون دوز آن در سه ماهه اول ۲۰۲۱ تحویل خواهد شد. این کشور مذاکراتی نیز با شرکتهای روسی گامایا (سازنده واکسن اسپوتنیک ۵)، کواکس، آسترازنکا، جانسن اند جانسن و سینوفارما داشته است. در اولین مرحله پرسنل بخش سلامت، پلیس، نیروهای نظامی‌ها و آتش نشان‌ها واکسن را دریافت می‌کنند.

بولیوی از کشورهایی است که در قالب برنامه کوواکس به واکسن دسترسی رایگان خواهد داشت. وزیر بهداشت در این زمینه اعلام کرد تماس‌های سودمندی در این خصوص داشته‌اند و مذاکراتی نیز با شرکت آسترازنکا و اسپوتنیک ۵ صورت گرفته است.

دولت برزیل قراردادهایی برای دریافت حدود ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن درسال ۲۰۲۱ به امضا رسانده که غالباً از شرکت آسترازنکا خواهد بود. پیش بینی می‌شود اولین مرحله دریافت با ۱۵ میلیون دوز تا اواسط ژانویه تحقق یابد. وزارت بهداشت برزیل اعلام کرده که دولت در حال مذاکره با شرکت فایزر برای خرید ۷۰ میلیون دوز از واکسن کووید ۱۹ است. در صورت توافق، تأمین این واکسن‌ها از سال ۲۰۲۱ شروع می‌شود.

آرژانتین، ۴۷ میلیون دوز واکسن خریداری کرده است (۲۲ میلیون دوز از آسترازنکا و ۲۵ میلیون دوز از اسپوتنیک) که برای مصون سازی ۶۰% از جمعیت ۴۱ میلیون نفری این کشور کافی است. دولت مذاکراتی نیز با فایزر، جانسن اند جانسن و دو شرکت دیگر نیز داشته است.

شیلی نیز برنامه واکسیناسیون خود را از اوایل سه ماهه اول ۲۰۲۱ شروع می‌کند که شامل واکسیناسیون ۱۲.۵ میلیون نفر خواهد شد. تا اواخر سال ۲۵ هزار دوز واکسن شرکت فایزر به این کشور تحویل داده می‌شود و شرکت چینی سینواک نیز در ماه ژانویه ۲ میلیون دوز را به این کشور آمریکای لاتین تحویل می‌دهد تا مرحله نخست واکسیناسیون انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.