به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان هم که در حال تلاش برای ساخت واکسن هستند را یاری می‌کنیم، یادآورشد: مرجع ما وزارت بهداشت و درمان است، هر‌وقت واکسن تولید شده داخلی مورد تایید این وزارتخانه بود از آن استفاده می‌کنیم. جاهای دیگر هم سفارش دادیم.

روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی برای وارد کردن واکسن‌کرونا فعال است،گفت: مردم ما بدانند هر اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم و دارو، واکسن و تجهیزات وارد کشور کنیم، باید همان‌جا صد لعن و نفرین بر ترامپ بفرستیم؛‌ چون به‌قدری مشکلات درست کردند و ما را اذیت می‌کنند که کار ساده‌ای که با یک تلفن، ارسال پیام و سوئیفت می‌توانست حل‌وفصل شود، امروز همه کشور هفته‌ها و گاهی ماه‌ها باید درگیر شود تا پولی را از جایی به جای دیگر منتقل کنیم و دارو بخریم. رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: این جماعتی که در کاخ‌سفید بودند و روزهای پایانی عمر نحس خود را می‌گذرانند تا این حد خبیث بودند که به بهداشت مردم، پیرمردها و معلولان و به مساله کرونا هم رحم نکردند و فاسدترین و سبعانه‌ترین رفتارها را نسبت به مردم کشورهای منطقه و ملت بزرگ ایران انجام دادند.

رئیس‌جمهوری سه‌شنبه شب نیز در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در این جلسه تاکید کرد: همان‌گونه که توانستیم جنگ اقتصادی را مهار کنیم، از این مانع نیز عبور خواهیم کرد و مردم باید بدانند همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در دولت، برای تهیه واکسن مطمئن و تضمین‌شده، تلاش خواهند کرد.

راه‌حل انتقال پول برای خرید واکسن

هم‌زمان با سخنان رئیس‌جمهور، روز گذشته شریف نظام‌مافی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: مشکل اساسی ما در خرید واکسن کرونا انتقال پول خواهد بود که باید راه‌حل آن پیدا شود و ان‌شاءالله تا ۴۵ روز دیگر این اتفاق می‌افتد. وی افزود: تا وقتی واکسن کرونا در دسترس کشورها قرار بگیرد سازوکار مالی ایران نیز در این مورد باز خواهد شد.

صدور مجوز برای یک واکسن ایرانی

در همین حال ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا، مجوزهای لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت کرده است، از آغاز کارآزمایی بالینی سه واکسن دیگر از اواخر دی‌‌ماه خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به تلاش گسترده و وسیع دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا اظهار کرد: خبر خوش ما این است که یکی از واکسن‌ها مجوزهای لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت کرده است و تا اواخر دی ماه دو تا سه مورد دیگر از واکسن‌ها نیز این مجوزها را دریافت می‌کند و با آزمایش روی نمونه انسانی، اثربخشی آن مورد‌تایید قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همزمان با روند طی شدن این واکسن‌ها، خط تولید واکسن کرونا نیز راه‌اندازی می‌شود و براساس معیارهای بالینی تاثیر آن به اثبات خواهد رسید تا روند تولید آن نیز در اقدامات بعدی قرار بگیرد. وعده ما این است که تا بهار سال آینده واکسن کووید-۱۹ برای مردم قابل‌دسترس خواهد شد. حریرچی درخصوص واردات و خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن تا نیمه اسفندماه ۹۹ از کشورهای خارجی گفت: ما از ماه‌ها پیش تهیه واکسن کرونا را از طریق COVAX که کنسرسیومی مشترک با ایده سازمان بهداشت جهانی است، آغاز کرده‌ایم و در عین حال از رابطه مستقیم با کشورهای خارجی تولید‌کننده برای خرید مستقیم و تولید مشترک ایران و کشور دوم را در دستور کار خود داریم. معاون کل وزارت بهداشت با اظهار تاسف از وجود تحریم‌های ظالمانه نیز گفت: در زمان حاضر با یک مشکل بزرگ و بی‌رحمانه برای دارو و واکسن مواجه هستیم. با وجود اینکه دارو در لیست تحریم‌ها نیست، اما ما برای انتقال ارز و خرید دارو با مشکل روبه‌رو می‌شویم اما تلاش ما این است که طبق وعده وزیر بهداشت واکسن به‌زودی برای مردم قابل دسترسی خواهد شد.

زمان تزریق واکسن‌های ایرانی

از سوی دیگر مصطفی قانعی‌ رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه هفت شرکت ساخت چهار نوع واکسن کرونا را در پیش گرفته‌اند، گفت: همان قولی که داده بودیم یعنی تا خردادماه ۱۴۰۰، واکسن‌های ایرانی قابل‌تزریق در جامعه خواهد بود.

راهکار روحانی برای شب یلدا

 درکنار تلاش‌ها برای خرید واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی کرونا، نگرانی از شیوع مجدد بیماری درصورت برگزاری مراسم شب یلدا به یکی از دغدغه‌های مقامات وزارت بهداشت مبدل شده است. در همین راستا روزگذشته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت درباره احتمال شیوع کرونا در شب یلدا هشدار داد. ایرج حریرچی گفت: مهم‌ترین نگرانی کنونی ما این است که مردم دورهمی‌های شب‌یلدا را برگزار کنند.‌ تجمع فقط جمع‌های صدنفره در عروسی‌ها نیست؛ همین‌که دو خانواده دور هم جمع شوند و جمعی شش‌نفره و هشت‌نفره تشکیل دهند، خطرناک است. شب یلدا را بگذاریم برای سال بعد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز عصر سه‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا از قرارگاه عملیاتی خواست که با تمهیدات ویژه و اتخاذ برنامه‌های موثر نسبت به نگرانی‌های موجود درخصوص احتمال شیوع بیماری در اثر گردهمایی و دورهمی‌های خانوادگی در این شب، اقدامات موثر را انجام دهد.