به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یو ان ایی پی)، تازه ترین هشدار در باره فروغلطیدن زمین به سوی تغییرات بی سابقه اقلیمی در پی یک سال اوضاع بسیار بد آب و هوایی مانند ذوب شدن سریع یخ های قطب شمال و همچنین امواج بی سابقه گرما و آتش سوزی های جنگلی در سیبری و غرب ایالات متحده، انتشار می یابد.

پژوهشگران سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک در اروپا روز دوشنبه گفته اند که ماه گذشته، گرم ترین دسامبر(آذر) کره زمین بوده که تاکنون دمای آن ثبت شده است.

به گفته اینگر آندرسن مدیرکل یو ان ایی پی؛ سال ۲۰۲۰ نیز به همین ترتیب با تداوم آتش سوزی ها، طوفان ها و خشکسالی ها، از گرم ترین سال های ثبت شده خواهد بود.

گزارش سالانه این نهاد اقلیمی وابسته به سازمان ملل متحد، موسوم به "شکاف انتشار"، فاصله میزان انتشار گازهای گلخانه ای پیش بینی شده را با مقادیر هماهنگ با محدودیت گرمایش زمین در قرن کنونی قید شده در توافقنامه ۲۰۱۵ اقلیمی پاریس، نشان می دهد.

بر اساس پیمان (۲۰۱۵) آب و هوایی زمین؛ کشورهای عضو به هدف بلندمدت محدود کردن میانگین گرمایش زمین به پائینتر از ۲ درجه سلسیوس بیشتر از سطوح پیش از دوره صنعتی شدن زمین و پیگیری تلاش ها برای محدود کردن بیشتر این میزان به سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد، متعهد شده اند. اما میانگین رشد سالانه انتشار این گازها از سال ۲۰۱۰ تاکنون  ۱.۴ بوده و در سال گذشته (۲۰۱۹) به ۲.۶ رسیده که علت بخشی از آن افزایش زیاد آتش سوزی های جنگلی بوده است.   

میزان کل انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۹ که به میزان بی سابقه ۵۹.۱ گیگاتن رسیده، در سال جاری به دلیل کاهش رشد و فعالیت های اقتصادی در پی همه گیری ویرو س کرونا، کاهش موقتی داشته است. این گزارش پیش بینی کرده است کاهش شمار سفرها، فعالیت های صنعتی و تولید برق، احتمالا موجب کاهش هفت درصدی انتشار گازهای گلخانه ای شود که معادل تنها ۰.۰۱ (یک صدم) سانتیگراد کاهش دمای کره زمین تا ۲۰۵۰ خواهد بود.

سرمایه گذاریها در زمینه صنایع سبز و مناسب حفظ محیط زیست بر اساس بسته های انگیزش اقتصادی دولت ها برای بیرون آوردن اقتصادها از زیر فشار رکود ناشی از همه گیری، ممکن است موجب کاهش تا میزان ۲۵ درصدی انتشار گازهای پیش بینی شده تا ۲۰۳۰ شود. اجرای چنین بستههای اقتصادی ممکن است انتشار گازهای گلخانه ای را در ۲۰۳۰ در حدود ۴۴ گیگاتن قرار دهد که امکان ۶۶ درصدی برای نگهداشتن میزان افزایش دما در دامنه کمتر از ۲ درجه سانتیگراد ایجاد می کند، اما باز هم برای دستیابی به هدف ۱.۵ درجه سانتیگرادی، کافی نخواهد بود.

یو ان ایی پی می افزاید: شمار فزاینده ای از کشورها برای به صفر رساندن میزان انتشار تا نیمه قرن حاضر، پیمان بسته اند که مستلزم اجرای سیاست های نیرومند کوتاه مدت و اقدام است. سطوح اهداف مندرج در توافقنامه پاریس هنوز باید برای دستیابی به مسیر ۲ درجه سانتیگراد حدود سه برابر و برای مسیر ۱.۵ درجه سانتیگراد، دستکم پنج برابر شود.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.