رصد روند نرخ بازدهی در پاییز

روند حرکت نرخ سود در بازار بدهی نشان می‌دهد نرخ سود یک‌ساله گرچه در پایان هفته دوم آذر نزدیک به سطح ابتدای پاییز قرار دارد اما نرخ سود در سررسیدهای میان‌مدت بالاتر رفته است.

ترسیم نرخ سود در سه بازه یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله نشان می‌دهد: نرخ سود یک‌ساله از ابتدای پاییز تاکنون از حدود ۱۸ درصد تا سطح ۲۱ درصد در ابتدای آذر بالا رفته است اما در پایان هفته دوم به مرز ۱۸ درصد برگشته است. روند این نرخ نشان می‌دهد نقطه قرارگرفته در پایان هفته دوم آذر کمترین سطح در پاییز امسال است.

اما در بازه دوساله نرخ سود مسیر متفاوتی را پشت سر گذاشته است. نرخ سود دوساله در ابتدای پاییز در کانال ۱۹ درصد قرار داشته است. این نرخ تا میانه مهر خود را به مرز ۲۰ درصد رسانده و پس‌ازآن رکورد ۲۲ درصدی را هم در هفته ابتدایی آبان ثبت کرده است.

سطح ۲۲ درصد قله نرخ سود پاییز امسال بوده و پس‌ازآن روند تعدیل‌شده است و نرخ سود با سررسید دو سال در میانه کانال ۲۰ درصد قرارگرفته است.

اما پر نوسان‌ترین روند در میان سررسیدها مربوط به نرخ سود با سررسید سه‌ساله است.

روند نرخ سود سررسید سه‌ساله در ابتدای پاییز نزدیک به نرخ سود یک‌ساله بوده است. اما این نرخ با یک خیز آنی از کانال ۱۸ درصد خارج‌شده و تا میانه کانال ۲۲ درصد بالا رفته است و در ادامه این فصل نرخ سود با سررسید سه‌ساله یک رکورد دیگر را تجربه کرده است.

منحنی بازدهی نشان می‌دهد نرخ سود سررسید سه‌ساله در هفته سوم آبان تا حدود ۲۳.۵ درصد هم بالا رفت که دومین رکورد این بازدهی در فصل پاییز به‌حساب می‌آید. پس‌ازآن در آذر نرخ سود با سررسید سه‌ساله وارد کانال ۲۴ درصد شده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «میل نرخ های سود به صعود» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.