تامین کسری بودجه دولت در محدوده 80 هزار میلیارد تومان

نرخ سود در حراج اوراق رکورد شکست

کدخبر: ۳۷۷۰۹۱
در هفته بیست و هفتم از حراج اوراق بدهی دولتی نرخ سود موثر به 21.39 درصد رسیده و رکورد دیگری را به ثبت رساند. در مجموع 27 هفته حراج نیز 80 هزار و 700 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از این طریق تامین شد.
 نرخ سود در حراج اوراق رکورد شکست

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته بیست و هفتم از حراج اوراق بدهی دولتی شاهد هزار و 950 میلیارد تومان دادو ستد اوراق دولت در  بازارهای پول و سرمایه و  صورت گرفت. در این هفته از فروش اوراق سهم بانکها یک واحد درصد دیگر کاهش یافته و نرخ سود به بالاترین حد خود رسید. از آنجا که این بازار به منظور تامین کسری بودجه دولت شکل می گیرد تحلیل آن از درجه اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. 

فروش هزار و 950 میلیارد تومان دیگر از اوراق بدهی دولتی در هفته گذشته سبب شد تا 80 هزار و 700 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت در طی 27 هفته برگزاری بازار حراج تامین شود. این در حالی است که هدف دولت از این بازار تامین 125 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه خود بوده است. بنابراین هنوز 44 هزار و 300 میلیارد تومان دیگر باقیمانده است. 

مقایسه آمار در حراج هفتگی اوراق نشان می دهد از انتهای آبان ماه این بازار شاهد رشد ارزش معاملات بوده است. باوجود آنکه در ده هفته گذشته به زحمت فروش اوراق به هزار میلیارد تومان می رسید، اما در دو هفته اخیر مجموعا 7 هزار و 410 میلیارد تومان اوراق توسط بانکها و بورس خریداری شده است. این میزان از رشد در ارزش معاملات را چه عاملی هدایت کرده است؟

رکورد نرخ سود

زمانی که نرخ سود در هفته بیست و پنجم به 21.05 درصد رسید گویا تابوی افزایش نرخ سود، برای گذشتن از 21 درصد شکست. پس از آن در هفته بیست و ششم نرخ به بالاترین حد خود تا آن زمان دست یافت و رقمی معادل با 21.16 درصد را به ثبت رساند. این افزایش در نرخ سود می تواند عاملی باشد که هفته پیش را به مرز 5 هزار و 464 میلیارد تومانی فروش اورق کشانده باشد.

اکنون محاسبات نشان می دهد نرخ سود موثر در برگزاری حراج اوراق بدهی دولت در هفته بیست و هفتم به حدی معادل با 21.39 درصد رسیده و رکوردی جدید را ثبت کرده است.

این افزایش نرخ نیز می تواند عاملی برای داد و ستد حجم بالای اوراق در هفته اخیر بوده باشد. از انجا که این حراج در دوبازار بانک‌ها و سرمایه صورت می گیرد سهم هر کدام از این دادو ستد تا کنون چقدر بوده است؟

اوراق بدهی دولتی

کاهش سهم بانک‌ها در تامین بودجه دولت

بررسی ها نشان می دهد سهم کاهش سهم بانکها در هفته های اخیر از خرید اوراق بدهی دولتی سبب شد تا سهم بانکها از این بازار یک واحد درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته و بر سهم بازار سرمایه اضافه شود. در عین حال سهم بانکها هنوز بیش از بازار سرمایه در تامین بودجه دولت رقم خورده است. بر این اساس سهم بازار پول در حراج اوراق بدهی دولتی اکنون به 48 هزار میلیارد تومان رسیده و سهم بازار سرمایه نیز از این بازار 33 هزار و 700 میلیارد تومان ثبت شده است. یعنی 58 درصد بانکها و 42 درصد بورس.

اما بن بست کسری بودجه دولت تا آخر سال جاری با چه حد فروش میسر می شود؟

تامین کسری با چه قدر فروش اوراق؟

همانطور که در بالا ذکر شد هنوز 44 هزار و 300 میلیارد تومان دیگر از کسری بودجه دولت باقیمانده که دولت بایستی از طریق فروش اوراق آن را تامین کند. از آنجا که تا آخر سال 99 تنها 15 هفته دیگر مانده است محاسبات نشان می دهد که به طور متوسط باید هفته ای 2 هزار و 900 میلیارد تومان از اوراق خود را به فروش برساند.این در حالیست که در هفته اخیر هزار میلیارد تومان کمتر از آنچه دولت هدفگذاری کرده به ثبت رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید