انگیزه انسان‌ها می‌تواند گریزان باشد. گاهی اوقات احساس می‌کنید برای انجام دادن کارهایتان انگیزه دارید و روز‌های دیگر هر چقدر تلاش می‌کنید، نمی‌توانید برای انجام دادن کارهایتان انگیزه بگیرید. در هنگام کار، به صفحه رایانه خود خیره می‌شوید، خودتان کارهایتان را تایپ می‌کنید و در عوض به جای پیشرفت در کار، سخت‌تر از گذشته آن را انجام می‌دهید. نیازی به گفتن نیست که شما کاملاً بی‌انگیزه هستید و نمی‌دانید چگونه انگیزه کسب کنید.

برخی از روانشناسان راه حل‌های خوبی برای انگیزه پیدا کردن در انجام دادن کار‌ها ارائه کرده‌اند که می‌توانند اشتیاق کامل نسبت به کارهایتان به شما القا می‌کند. در ادامه هفت مورد از این ترفند‌ها را می‌خوانیم تا بتوانیم به انگیزه برسیم.

به کار خود به عنوان کار سخت فکر نکنید

به این فکر کنید که اگر پروژه‌ای که با آن روبه‌رو هستید به عنوان کاری سخت تلقی نکنید، بلکه به عنوان بخشی از معمایی به آن نگاه کنید که به شما در ادامه مسیر شغلیتان کمک می‌کند، آن وقت شاید تأمین انرژی مورد نیاز برای انجام کار آسان‌تر باشد.

برای خود اهداف کوچک تعیین کنید

وقتی نمی‌دانید از کجا شروع کنید، انجام یک پروژه بزرگ دلهره‌آور خواهد بود، اما اگر حتی نمی‌دانید از کجا کار را آغاز کنید، چگونه می‌خواهید آن را به پایان برسانید؟

باید به این نکته توجه کنید که به جای تمرکز روی یک هدف بزرگ و ترسناک، هر بار باید یک چیز را در نظر بگیرید و هدف بزرگ را به ایده‌هایی کوچک تبدیل کنید که می‌توانید آن‌ها را مرحله به مرحله هضم کنید.

مطالعه روزانه داشته باشید

اگرچه اختصاص زمان به مطالعه در صورتی که انگیزه شما برای انجام دادن کار سخت از بین رفته، نمی‌تواند محصول خاصی داشته باشد، اما گاهی اوقات انجام یک کار ظاهراً غیر مرتبط برای پرداختن به وظیفه پیش رو ضروری است. ایجاد عادت روزانه مطالعه یکی از مواردی است که احتمالاً تأثیر طولانی مدتی در روند اندیشه شما خواهد گذاشت و در نهایت، شما را در همه زمینه‌های زندگی تحریک خواهد کرد.

به چیز‌های بی‌اهمیت فکر نکنید

با دقت و تمرکز به فهرست کار‌های خود نگاه کنید و هرآنچه را که واقعاً انجام دادن آن غیر ضروری است و باعث کاهش انگیزه شما می‌شود، اصلاح کنید. همیشه تمام کردن کار‌هایی که آغاز کرده‌اید که اگر حتی دلیل اصلی شروع به کار را هم به خاطر نمی‌آورید، اجباری نیست.

یک زمان خروج در نظر بگیرید

همیشه انرژی داشتن و همیشه کار‌ها را به موقع انجام دادن هم غیر واقعی است چراکه هر کسی باید در نقطه‌ای به خود وقت استراحت دهد و اگر فکر می‌کنید که جایی نیاز دارید تا از کار دست بکشید، این کار را انجام دهید. این کار به احتمال زیاد به شما کمک می‌کند در ساعاتی که برای کار اختصاص می‌دهید سخت‌تر و دقیق‌تر عمل کنید.

فقط کارتان را انجام دهید

به جای اینکه منتظر انگیزه بمانید و خودتان را به سمت انگیزه حرکت دهید، به این فکر کنید که اگر فقط جلو بروید و کار‌هایی را که می‌دانید باید انجام دهید، چه می‌کردید؟ خودتان را در کارتان غرق کنید و مطمئن شوید که تمرکز مورد نیاز خود را در این کار قرار می‌دهید.

پیروزی‌هایتان را جشن بگیرید

اگر دائماً به فکر اهداف و پیروزی‌های بلندمدت هستید، اهمیت پیروزی‌های کوچک مسیر زندگی خود را فراموش خواهید کرد و اگر پاداشی برای کار‌های خود در نظر نگیرید، رفته رفته داشتن انگیزه در انجام کارهایتان می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای خودتان هدف‌های کوچک در نظر بگیرید و تأثیر پیشرفت‌های کوچک در احساس شادی را دست کم نگیرید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.