تداوم فشاردولت ترامپ بر برلین جهت توقف پروژه «نورد استریم»

سفارت آمریکا در برلین از دولت آلمان خواسته ساخت خط لوله بحث‌برانگیز گاز طبیعی «نورداستریم-۲» که گاز روسیه را به آلمان انتقال می‌دهد، متوقف کند.

به نوشته خبرگزاری «دی پی آی» «رابین کوینویل»، کاردار سفارت آمریکا در برلین، روز شنبه به روزنامه «هندلزبلات» گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده که آلمان و اتحادیه اروپا خواستار توقف احداث خط لوله شوند».

وی گفت، این یک نشانه واضح است که اروپا دیگر رفتار بدخواهانه روسیه را نمی‌پذیرد. این مقام دیپلمات آمریکایی مدعی شد: «این خط لوله صرفاً پروژه اقتصادی نیست، بلکه ابزاری سیاسی برای کرملین در دور زدن اوکراین و تجزیه اروپاست».

ساخت خط لوله نورد استریم-۲ تقریباً به پایان رسیده و می‌تواند گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، دو برابر کند. مخالفان این خط لوله، از جمله ایالات متحده، لهستان و اوکراین مدعی هستند که این خط لوله روسیه را از نظر اقتصادی به ضرر آلمان است، در حالیکه دولت آلمان می‌گوید این یک منبع انرژی مستقیم و مطمئن است.

چندی قبل یک عضو ارشد پارلمان آلمان درگفت‌وگو با شبکه خبری «راشاتودی» گففت که تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از ساخت پروژه خط لوله گاز «نورداستریم-۲» به روش‌های مافیا شباهت دارد.

«کلاوس ارنست» عضو ارشد پارلمان آلمان از اتحادیه اروپا خواست در برابر اقدامات آمریکا بایستد. وی در واکنش به تهدیدهای جدید آمریکایی‌ها برای تحریم شرکت‌های اروپایی دخیل در این پروژه گفت: «کارهایشان به مافیا شباهت دارد.»

ارنست در حال حاضر ریاست کمیه امور اقتصادی و انرژی در پارلمان آلمان را به عهده دارد. او گفت: «درست مثل اعضای مافیا که از شرکت‌ها باج حفاظتی می‌گیرند، آمریکا هم با ادعای محافظت از متحدانش در برابر روسیه به اروپا می‌آید ولی شرکت‌های اروپایی را تهدید می‌کند اگر پیشنهادشان برای حفاظت را قبول نکنند دچار فروپاشی می‌شوند.»

قانونگذار آلمانی اضافه کرد که دیگر اعضای پارلمان آلمان و دولت این کشور اقدامات آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.