استقبال عربستان سعودی از آشتی با قطر

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تلاش‌های کویت برای پایان دادن به بحران رابطه کشورهای عربی خلیج فارس تقدیر کرد.

او در حساب توییتری خود نوشت: «به تلاش‌های دولت برادر کویت برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در باره بحران [کشورهای] خلیج [فارس] به دید تقدیر نگاه و از تلاش‌های آمریکا در این ارتباط تشکر می‌کنیم».

او همچنین گفت که کشورش امیدوار است این تلاشها به دلیل خیر و مصلحتی که برای منطقه دارد، به ثمر برسد. وزیر خارجه سعودی در حالی از این آشتی استقبال می‌کند که در سه سال گذشته هیچ یک از ۱۳ شرط کشورش برای عادی‌سازی روابط با قطر (از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس) محقق نشده است.

همزمان نیز وزارت خارجه عمان نیز از بیانیه کویت در ارتباط با نتایج مثبت برای آشتی در خلیج فارس استقبال کرد و گفت‌:‌ «تلاش‌ها برای این آشتی، تمایل طرف‌ها را به همبستگی و ثبات در منطقه خلیج [فارس] و کشورهای عربی با هدف دست‌یابی به توافق نهایی نشان می‌دهد».

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۳۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) به ریاض و اتهام‌های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع است و تلاش‌های آمریکا و کویت طی این مدت برای حل این بحران به منظور اعمال فشار بیشتر به ایران راه به جایی نبرده است.

اخیراً مجله فرانسوی «ژون افریک» قبل از انتخابات آمریکا به نقل از برخی منابع دیپلماتیک بلندپایه آمریکایی نوشت که محاصره قطر توسط محور سعودی چه‌بسا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (۱۳ آبان) لغو شود.

یک ماه بعد از آن، خبرگزاری رویترز به نقل از «تیموثی لندرکینگ»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت که واشنگتن قصد دارد در رابطه با بحران قطر گشایشی حاصل شود و آمریکا این کشور را به عنوان متحد غیر ناتوی خود قرار دهد.

طی این هفته «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد ترامپ به منطقه سفر کرد و با مقامات ارشد قطر، عربستان سعودی و امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگوها با محور آشتی دادن بین قطر و چهار کشور یاد شده صورت گرفته است.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز جمعه گفت که حل بحران این کشور با سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، «یک روزه» نیست.

او گفت: «ما به حل بحران خلیج [فارس] خوش‌بین هستیم، ولی نمی‌توانیم بگوییم که همه مشکلات، طی یک روز حل خواهد شد».

وی تأکید کرد که هر گونه راهکاری برای حل بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس، باید فراگیر باشد و اتحاد خلیج فارس را حفظ کند.

وزیر خارجه کویت نیز در بیانیه‌ای جداگانه این دیدارها و تلاش‌ها در راستای آشتی بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را ثمربخش دانست و ابراز امیدواری کرده است که به نتیجه نهایی برسد.

برخی از منابع طی این مدت مدعی شدند که هدف از سفرهای کوشنر به منطقه و آشتی در خلیج فارس با هدف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. وزیر خارجه قطر این ادعا را رد کرد و مدعی شد که این عادی‌سازی در شرایط اخیر به نفع فلسطینی‌ها نیست.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا این هفته نوشت که هدف از سفر کوشنر در روزهای باقی مانده از ریاست جمهور ترامپ، آشتی دادن کشورهای عربی و افزایش فشار حداکثری علیه ایران است؛ بدین صورت که با باز شدن آسمان عربستان سعودی و سایر کشورها بر روی هواپیماهای قطر، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سالانه از درآمدهای ایران کم می‌شود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.