سعید خطیب‌زاده در پی سفر به افغانستان در یادداشتی که در روزنامه آرمان ملی افغانستان منتشر شده، نوشت:

جمع بستن کلمات و عبارات برای صحبت از هم خویشی جان های ایرانی و افغانستانی کار ساده ای نیست.  سال هاست هر خبری از حملات تروریستی، خشونت های افسار گسیخته، جنگ و جنایات و تجاوزات نظامی از افغانستان به گوشِ ایران می رسد دل تک تک ایرانیان را به درد می آورد.

روزهای پس از حمله تروریستی به دانشگاه کابل، دست به دست شدن عکس نوشته ها، متن ها و پیام های سوگواری با جمله  “جان پدر کجاستی”؟ شاهدی بود که دوستان و هم کیشان ایرانی افغانستانِ عزیز، داغدار و دل آشوب این حجم از غمی است که روی دلِ مردم افغانستان سنگین شده است.

چند هزار سال پیوندهای تاریخی، دینی و فرهنگی میان ایران و افغانستان، دل های ما را همدرد رنج ها و زخم های شما کرده است. ریشه های درهم تنیده ایران و افغانستان باعث شده، سرنوشت همسایگان دو سوی مرز برای یکدیگر اهمیت داشته باشد. فراتر از روابط انسانی و مردمی، در ابعاد حکومتی نیز جمهوری اسلامی ایران  همواره خواهان افغانستان مستقل و باثبات است. افغانستان، موضوع دائمی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و موضوع دائمی همسایگی ماست.

سیاست خارجی ایران در قبال همسایگان خود مبتنی بر منطق، واقعیت‌ها و مصالح منطقه بوده، این سیاست دچار تغییر نخواهد شد و ادامه خواهد یافت. نگاه جمهوری اسلامی ایران به همه همسایگانش مبتنی بر حفظ امنیت، صلح و برقراری همکاری های روزافزون بوده است.

موضع اصولی ما همواره بر همگان آشکار بوده است. خواسته جمهوری اسلامی ایران، خواسته دولت قانونی و مشروع و مردم افغانستان است؛ با این رویکرد، ایران نزدیک ترین دیدگاه به دولت افغانستان را داشته و از مواضع این دولت مبنی بر روند صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان حمایت کرده است.

چالش ها بر سر هر رابطه سیاسی، اقتصادی میان همسایگان طبیعی است و گهگاه در اثر ناامنی، فعالیت قاچاقچیان، ورود غیرقانونی مهاجران و دست‌اندازی کشورهای بیگانه بروز می‌کند. با این حال سال ها همسایگی به ما آموخته که برای مشکلات مشترک خود در پی راه حل های مؤثر و منطقی باشیم که مورد قبول حکومت های قانونی و مردم دو کشور باشد.

ایران به عنوان همسایه ای مسئول و نگران نسبت به تحولات افغانستان، همواره گزینه خود یعنی ایستادن و تلاش در کنار مردم افغانستان را انتخاب کرده است. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران تروریسم را محکوم می کند و از خواسته های مردم افغانستان حمایت می کند.

از جهت اقتصادی ایران از مسیرهای کمک به افغانستان است و به خصوص با گشایش بندر چابهار و جاده جنوب به شمال و همچنین افتتاح راه آهن خواف – هرات، این تسهیلات بسیار بیشتر خواهد شد تا مردم افغانستان بتوانند از بنادر ایران استفاده بیشتری کنند؛ از این رو روابط اقتصادی ایران و افغانستان در حال توسعه است.

به خوبی می دانیم نیروهای بیرون از منطقه پیام آوران آرامش و صلح برای افغانستان نیستند و تنها راه برقراری صلح پایدار، گفت وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان مردمی و در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی این کشور است. ایران از روابط رو به رشد اقتصادی، سیاسی و راهبردی همیشگی با جمهوری اسلامی افغانستان حمایت خواهد کرد.

انفجار بمب ها و موشک هایی که مردم بی گناه را هدف می گیرند، گرچه دل‌های همسایگان ایرانی شما را به درد می آورد و ما را پیگیر خبر سلامتی شما می کند، ولی هرگز از یاد نمی‌بریم افغانستان باید سرزمین صلح و سرودهای شاد باشد.  تروریست ها و مداخله گرانی که دست های خود را بر گلوی آرزوهای مردم افغانستان فشرده اند، می دانند آینده افغانستان با وجود آگاهان و دلسوزان، حکیمان و جوانان و دوستان حذف ناشدنی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.