عطریانفر: چند کاندیدایی اصولگرایان شکست‌شان را قطعی می‌کند/ اصلاح‌طلبان یک کاندیدا خواهند داشت

فضای بلاتکلیف احزاب و گروه های سیاسی برای نحوه حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به فضای رسانه ای هم کشیده شده است؛ همه اخبار در فضایی غبارآلود فقط از گمانه زنی و اما و اگرها می گویند. اصولگرایان می گویند سازوکارشان به زودی اعلام می شود، اصلاح طلبان هم! اما حالا در فاصله کمتر از ۶ ماه تا ثبت نام کاندیداها هیچ خبر دقیقی از چند و چون فعالیت هیچ یک از دو گروه اصلی سیاسی کشور نیست.

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب اما با قطعیت می گوید که اصلاح طلبان یک کاندیدا خواهند داشت و به اجماع می رسند، از آنسو تاکید می کند اصولگرایان قطعا در انتخابات ۱۴۰۰ شکست می‌خورند اگر بخواهندبا دو یا سه نامزد در وارد جریان انتخابات شوند.

او همچنین با اشاره به نقش مجمع روحانیون مبارز در جریان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، می گوید که نقش آنها به دلیل شخصیت حقیقی و ذاتی آنها نه صفت سیاسی‌شان، داوری و وحدت بخشی میان اصلاح طلبان خواهد بود. گویا قرار است ایفای نقش شیخوخیت روحانیون اصلاح طلب بیش از پیش پررنگ شود.

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمد عطریانفر را در ادامه بخوانید؛

****

*آقای عطریانفر! اصلاح طلبان چقدر به رای آوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ امیدوارند؟ شرایط چقدر بعد از انتخاب آقای بایدن در انتخابات آمریکا برایشان تغییر کرده است؟

هیچ انتخاباتی در طول تاریخ ۴۰ ساله بعد از انقلاب، مشابه انتخابات اخیر آمریکا روی مناسبات سیاسی داخلی ایران تاثیر روانی نگذاشته است (تاثیر روانی به معنای تشدید واقعی کلمه نیست). انتخابات ایران در مقام رقابت های انتخاباتی هیچ نسبتی به نتیجه انتخاباتی آمریکا ندارد و اگر تصور کنیم که آیا حقیقتا پیروزی بایدن می تواند تاثیری در روان جامعه مخاطب ایرانی بگذارد تنها روی یک نکته می توانیم تاکید کنیم، اینکه بایدن و کابینه انتخاباتی او در طول مدت یکی دو هفته اخیر نوعا در یک راستای مشخص و هماهنگ  اظهار نظر کرده اند، براین دلالت دارد که قصدمان بازگشت به همه معاهدات از جمله توافق برجام است که در دوره ترامپ در جهان شکسته شده بود.

اگر آمریکایی ها روی این موضع وفادار بمانند و در رابطه با ایران هم به تعهدشان (برجام) برگردند، در فضای روانی جامعه تاثیر خواهد داشت و حتی تا حدودی روی اقتصاد ملی هم اثرگذار خواهد بود اگر مردم هم احساس کنند باید در انتخابات به طور جدی تر شرکت کنند و دست به انتخاب بزنند. در همین حد می توان یک نظر مثبت ابراز کرد، اما اینکه فرض بگیریم  پیروزی بایدن لزوما شکست اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ را در پی خواهد داشت، باید بگویم خیر! رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان تابع پروسه ها، رقابت ها و تعلقات خاطر مردم نسبت به آنهاست.

چند کاندیدایی اصولگرایان شکست‌شان را قطعی می‌کند

*اختلافات درون جریانی اصولگرایان به خصوص بعد از تشکیل مجلس یازدهم خیلی جدی تر شده، فکر می کنید این موضوع می تواند اصولگرایان را تضعیف کند یا اصلاح طلبان و اصولگرایان رقابت پایاپایی خواهند داشت؟

پیامد پیروزی در انتخابات مجلس به اختلافات اصولگرایان در لایه میانی و پایینی آنها دامن زده است و شاید تاثیرش را در رقابت ریاست جمهوری بگذارد اما من تصور می کنم اصولگرایان در مقطع حضور قطعی در انتخابات روی یک نامزد انتخاباتی توافق کنند و اختلافاتشان را (چه اختلافات ظاهری و چه اختلافات ذاتی) در جریان انتخابات ریاست جمهوری کاهش خواهند داد، چون مطمئن هستند اگر با دو یا سه نامزد در انتخابات ظاهر شوند، شکست‌شان قطعی است. لذا بر اساس تجربه پیشین آنها به سمت توافق و وحدت نظر انتخابات ریاست جمهوری پیش خواهند رفت.

اصلاح‌طلبان یک کاندیدا خواهند داشت

*راهبرد اصلاح طلبان چیست؟ آقای مرعشی چند هفته پیش به خبرآنلاین گفتند که قرار است مجموعه انتخاباتی اصلاح طلبان در اواخر آبان ماه معرفی شود اما هنوز خبری نیست، می خواهم بدانم آیا اصلاح طلبان رویکرد دهه ۸۰ پیش می گیرند و شاهد یک رقابت درون جریانی از آنها هستیم یا همچون انتخابات‌های دهه ۹۰ به اجماع می رسند؟

باور ما این است که هم بر حسب تجارب گذشته، هم آزمون و خطاهایی که در این سال ها انجام شده و همچنین فهم سیاسی از عرصه انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان روی یک فرد به توافق قطعی خواهند رسید و پشت سر یک نامزد انتخاباتی حضور پیدا می کنند.

مجمع روحانیون مبارز نقش داوری و وحدت‌بخش دارد

*اخیرا مجمع روحانیون مبارز بیش از گذشته فعال شده است. ممکن است اصلاح طلبان با محوریت مجمع روحانیون در انتخابات بروز و ظهور کنند و این مجموعه شاقول اصلاح طلبان برای نحوه حضور در انتخابات ۱۴۰۰ باشد؟

مجمع روحانیون مبارز به صفت رفتار سیاسی به برخی جریان های سیاسیِ محوری در اصلاح طلبان همچون کارگزاران سازندگی، اتحاد ملت و اعتماد ملی شباهت دارد، اما به لحاظ جامعه گرایانه، روحانی بودنشان حرمت ویژه ای دارد و طبیعتا مورد احترام همه گروه ها است بنابراین فکر می کنم اگر در لایه های دیگر گروه های سیاسی اختلاف نظری پیرامون نامزد انتخاباتی پیش آید، نقش مجمع روحانیون مبارز در بخش داوری و به وحدت رساندن گروه ها نقشی مؤثرتر و کارآمدتر خواهد بود.

*یعنی بیشتر نقش شیخوخیت خواهند داشت؟

بله. این نقش شیخویت را برای چهره های شاخص مجمع روحانیون قائل هستیم اما نه به صفت عضویت آنها در مجمع بلکه به صفت شخصیت حقیقی و ذاتی آنها.

عبور از خاتمی مطرح نیست اما ...

*در ماه های اخیر زمزمه های انتقادی به آقای خاتمی از سوی برخی چهره های سیاسی همچون آقایان کرباسچی و کواکبیان (که هر دو دبیرکل دو حزب سیاسی اصلاح طلب هستند) مطرح شده، این موضوع می تواند بهانه ای برای عبور از آقای خاتمی باشد؟ به این معنا که محوریت جریان اصلاح طلب و لیدری از ایشان گرفته شود یا جایگزینی به جای ایشان بیاید؟

به صورت اجمالی خیر. آقای خاتمی موقعیت و موضع برتر و شخصیت جامع الاطراف خودشان را در همه گروه های اصلاح طلب دارند. اساسا آن چیزی که در فضای روانی جامعه  و افکار عمومی و رسانه ها مطرح است که احتمالا نقدی به ایشان وارد است، خیر، اینطور نیست!

دوستانی مثل آقای کرباسچی هم نقد ندارند، برخی از دوستانمان در گروه های شبکه اصلاح طلبی بر این باور هستند که ما مسؤلیت اجرای عملیات سیاسی را از دوش آقای خاتمی بزداییم که برای حفظ حریم و حرمت و شیخوخیت ایشان لازم است و این مسؤلیت اجرایی و عملیاتی سیاسی را به درون یک توافق و هماهنگی و همدلی میان خود احزاب ببریم و بدنه داخلی احزاب بتوانند به عنوان عصای دست و عمل سیاسی آقای خاتمی ایفای نقش کنند.

*آقای عطریانفر! این روزها اسامی زیادی به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می شود. آیا گفت‌وگوی مشخصی از سوی جریان اصلاحات با افراد انجام شده است؟

خیر. هنوز روی مصادیق در جبهه اصلاحات هیچ گفت‌وگوی جدی انجام نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.