هرگز از مایکروویو برای گرم کردن این ۴ غذا استفاده نکنید

حدود ۳۰ سال پیشمایکروویو برای آشپزخانه‌های ما ساخته شد. نسل‌های جوان حتی نمی‌توانند تصور کنند که بدون ماکروویو چطور می‌شود شکلات داغ یا پاپ کورن درست کنند. ما از مایکروویو به اشتباه برای گرم کردن مجدد غذا‌ها استفاده می‌کنیم.

مایکروویو غذا را به طور مساوی نمی‌پزد، به این معنی است که هر باکتری حاضر در غذا‌های دوباره گرم شده زنده خواهد ماند. سپس به طور مستقیم به تولید سموم سرطان زا کمک می‌کند. 

۱. تخم مرغ آب‌پز

هنگامی که یک تخم مرغ جوشانده در مایکروویو گرم یا پخته می‌شود، رطوبت داخل تخم مرغ یک بخار شدید ایجاد می‌کند، مانند اجاق فشار مینیاتوری، تا جایی که تخم مرغ می‌تواند منفجر شود! حتی ترسناک تر، تخم مرغ می‌تواند در داخل مایکروویو منفجر نشود؛ اما پس از آن یعنی وقتی که درحال پوست کندن تخم مرغ هستید ممکن است در دست شما فوران کند، روی بشقاب یا حتی در دهان شما نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از تبدیل تخم مرغ به یک بمب بخار، می‌توانید با برش‌های متعدد آن را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و سپس در ماکروویو قرار دهید یا آن را در ماکروویو قرار ندهید.

۲. شیر نوزاد

بسیاری از مادران جدید، شیر مادر خود را برای استفاده بعدی می‌دوشند، در فریزر می‌گذارند و ذخیره می‌کنند که عالی است، تا زمانی که در مایکروویو دوباره گرم نشده باشد. به همان شیوه‌ای که مایکروویو غذا را به طور ناهموار گرم می‌کند، یک بطری شیر مادر را نیز به طور ناهموار گرم و «نقاط داغ» ایجاد می‌کند که می‌تواند دهان و گلوی نوزاد را به شدت بسوزاند. FDA توصیه می‌کند که شیر مادر بر روی اجاق گاز، یا استفاده از آب داغ دوباره گرم شود. به عنوان یک راه کار، شما می‌توانید یک فنجان آب در مایکروویو گرم و سپس کیسه یا شیشه‌ی شیر مادر در آن بگذارید.

۳. گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده اغلب حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده‌هایی هستند که عمر مواد غذایی بیشتر کنند. متاسفانه ماکروویو می‌تواند آن مواد نگهدارنده را برای سلامتی شما مضرتر کند. بر اساس تحقیقات مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی، در گوشت‌های فرآوری شده که در ماکروویو گرم می‌شوند، تغییرات شیمیایی مانند کلسترول اکسید شده در این فرایند به وجود می‌آید. یک مطالعه در مجله کنترل مواد غذایی نشان می‌دهد که گرم کردن مجدد گوشت‌های فرآوری شده در ماکروویو، با تابش مایکروویو به محصولات تشکیل‌دهنده‌ی اکسیداسیون کلسترول کمک می‌کند که با توسعه بیماری عروق کرونر قلب مرتبط هستند.

۴. برنج

به گفته آژانس استاندارد‌های غذایی، برنج گرم شده در ماکروویو گاهی اوقات می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. مسئله با برنج شامل حضور مشترک یک باکتری بسیار مقاوم به نام Bacillus cereus است. گرما این باکتری را می‌کشد؛ اما می‌تواند اسپور‌هایی تولید کرده باشد که سمی هستند، بر اساس یافته‌های مجله بین المللی میکروبیولوژی مواد غذایی و به طرز شگفت‌آوری در برابر گرمت مقاوم هستند. تعدادی از مطالعات تایید می‌کنند که وقتی برنج از مایکروویو بیرون می‌آید و در دمای اتاق قرار می‌گیرد، هر اسپور حاوی آن می‌تواند تکثیر شود و در صورت خوردن آن باعث مسمومیت غذایی می‌شود. بی سرئوس نوعی باکتری است که سموم تولید می‌کند. این سموم می‌توانند باعث دو نوع بیماری شوند: یک نوع که با اسهال مشخص می‌شود، و دیگری که سم امتیک نامیده می‌شود و با تهوع و استفراغ مشخص می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.