موشک های کروز ایرانی در صف صادرات به کشورهای جهان+ تصاویر

توان طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سال های قبل یعنی دقیقا از سال های دفاع مقدس آغاز شد و بعدها با پایان جنگ تحمیلی این کار گسترش پیداکرد. یکی از کارهایی که باید در این راه اجرا می شد شناسایی تهدیدات و طراحی تسلیحات و تجهیزات متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشورمان بود. قدرت موشکی کشورمان امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه در صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته می‌شود، این قدرت امروز به حدی رسیده که صنایع دفاعی کشورمان در فاصله‌های زمانی کوتاه، موشک و یا دستاورد جدیدی را در این حوزه رونمایی و معرفی می‌کنند.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

یکی از عرصه‌هایی که نیروهای مسلح کشورمان در آن بسیار موفق حاضر شدند حوزه تولید انواع موشک‎ها به ویژه موشک‌های کروز بود. موشک‌های کروز چند سالی است که وارد دکترین دفاعی و امنیتی کشورهای جهان شده‌اند و یکی از موشک‌های موثر در جهان هستند. این موشک‌ها به قدری مهم هستند که امروزه بسیاری از کشورهای جهان بیشتر توان خود را بر روی طراحی، ساخت و استفاده از موشک‌های کروز متمرکز کرده اند. این کار چندین دلیل دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان هزینه کمتر فرآیند تولیدشان نسبت به تولید موشک‌های بالستیک و مؤلفه‌های حرکت موشک به‌سوی هدف دانست.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

یکی از مهم‌ترین نکات درباره موشک کروز پرواز طولانی مدت آن است. به همین دلیل ممکن است در طول مسیر از چند متر تا چند صد متر توسط سامانه‌های منحرف کننده پدافندی دشمن، با وضعیت حرکت لختی، موشک انحراف داشته باشد، البته با وجود سامانه‌هایی نظیر سامانه انطباق متقابل پشت سر هم جغرافیایی، سامانه سی دی اس و سامانه جی پی اس احتمال این مورد بسیار کاهش پیدا می‌کند.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

موشک‌های نیروی دریایی ارتش؛ منهدم کننده دشمنان در دوردست‌ها

یکی از نیروهایی که به طور گسترده از انواع موشک‌های کروز به ویژه کروزهای دریایی استفاده می‌کند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در واقع امروز استفاده از موشک‌های کروز دریایی یکی از مولفه‌های قدرت نیروی دریایی ارتش است.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۳۹۹ در آستانه ۷ آذرماه روز نیروی دریایی ارتش با تبریک این روز گفت که نیروی دریایی ارتش، امروز بر اساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا، از ناو و تجهیزات شناور پیشرفته تا زیردریایی‌های سبک، متوسط و سنگین مدرن را با تکیه بر توان داخلی و در تعامل با متخصصان صنعت دفاعی می‌سازد. سامانه‌های ارتباطی و موشکی و پدافندی‌اش داخلی است. تاکتیک‌های نبرد دریایی را خودش، براساس تجربه نبردهای دریایی نوشته و بومی‌سازی کرده و به نقطه اتکای نظام در دریا تبدیل کرده است. در عرصه سازندگی و آبادسازی در سواحل مکران و همه بنادری که با پایگاه‌های این نیرو مجاورت دارند، بسیار موفق بوده و عملکرد و نوع مأموریتش مورد عنایت و توجه فرمانده کل قوا و ملت قدرشناس بوده است.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

دریا، جایی است که دشمن اوج قدرت و راهبرد نظامی‌اش را در آن تدوین کرده و به کار گرفته و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در جایی که دشمن سعی در قدرت‌نمایی دارد، مقتدرانه و پرافتخار ظاهر شده است. امروز ناوها و زیردریایی‌های ایرانی، مرکب اراده و توان عزیزان مؤمن و متخصصی شده‌اند که ستون قدرت دریایی و سیادت دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر دوش و اندیشه‌شان بناکرده‌اند. موشک‌های نقطه زن و دوربرد نیروی دریایی قادرند اهدافی تا صدها کیلومتر جلوتر از یگان‌های شناوری که دورترین دریاها را پیموده، منهدم کنند و هر دشمنی در هر سطح از فناوری و توان دریایی را به هماوردی می‌طلبند.

در این میان آنچه اهمیت دارد این است که به دلیل ماهیت صلح دوست بودن نیروهای مسلح کشورمان و توان بالای فنی و تحقیقاتی آن‌ها این امکان وجود دارد تا تجهیزاتی مانند موشک‌های کروز را به کشورهای دوست بفروشند تا آن‌ها نیز از منافع خود دفاع کنند. این فرصتی است که از ۲۷ مهرماه امسال با رفع تحریم‌های تسلیحاتی برای کشورمان فراهم شده است تا آنچه نیاز دارد را تهیه کند و آنچه دیگران نیاز دارند را برای آن‌ها تهیه کند.  

کروزهای دریایی صادراتی ایران

کدام موشک‌های کروز دریایی ایران قابلیت صادرات دارند؟

همان طور که اشاره شد صنایع دفاعی کشورمان یکی از برترین کشورهای جهان در حوزه ساخت تجهیزات و تسلیحات متنوع هستند که یکی از این تجهیزات موشک‌های کروز دریایی هستند. در ادامه با چند نوع از موشک‌های کروز دریایی آشنا می‌شویم.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

موشک کروز دریایی نور

تاریخ رونمایی: دهه ۷۰.

طول موشک: ۶/۳۸ متر.

قطر موشک: ۳۶ سانتی‌متر.

نوع موتور: توربوجت با سوخت مایع.

 برد عملیاتی: ۱۲۰ کیلومتر.

وزن کلی: ۷۱۵ کیلوگرم.

سرعت پرواز: ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت.

ارتفاع پروازی: ۳۰ متر از سطح دریا.

سیستم هدایت: رادار داخلی و رادار فعال.

ویژگی‌های خاص: پرواز در ارتفاع پایین، کلاهک شدیدالانفجار (High explosives)، رادار کوچک بازتابی پرواز، سامانه هدایت با توانایی ضد اغتشاش پذیری قوی و عدم امکان ردگیری.  

یگان‌های کاربر: نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و نیروی دریایی سپاه.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

موشک کروز دریایی قدیر

تاریخ رونمایی: شهریور ۹۳.

یگان‌های کاربر: نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

برد عملیاتی: ۳۰۰ کیلومتر.

ویژگی خاص: آماده سازی سریع، ارتفاع پروازی پایین، ضد جنگ الکترونیک و دقت بالای ناوبری.

قابلیت استفاده: سامانه‌های پرتاب از ساحل و دریا و انواع شناورها و بالگردها.

ویژگی‌های ابعادی این موشک به موشک کروز دریایی نور شباهت دارد.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

موشک کروز دریایی قادر

تاریخ رونمایی: رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۰.

طول موشک: ۷۴۰ سانتی‌متر.

قطر موشک: ۳۶ سانتی‌متر.

نوع پیشران: توربوجت با سوخت مایع.

سرعت: ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت.

ارتفاع پروازی: ۲۰ تا ۳۰ متری از سطح دریا

نوع کلاهک: انفجار شدید (High explosives) با قابلیت نفوذ در زره کشتی‌ها

نوع هدایت: رادار داخلی فعال و خلبان خودکار دیجیتال (DAP- digital auto pilot).

قابلیت‌های ویژه موشک: قابلیت‌ گریز از سیگنال‌های پارازیت و سامانه‌های جنگ الکترونیک.

یگان‌های کاربر: نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و نیروی دریایی سپاه.

کروزهای دریایی صادراتی ایران

موشک کروز دریایی نصر

تاریخ رونمایی: رزمایش وحدت ۸۷ در خلیج فارس.

طول موشک: ۳/۵ متر.

قطر موشک: ۰/۲۸ متر.

وزن موشک: ۳۵۰ کیلوگرم.

وزن کلاهک: ۱۵۰ کیلوگرم.

برد موثر: ۳۵ کیلومتر.

سرعت موشک: ۲۷۰ تا ۳۰۰ متر بر ثانیه.

نحوه هدایت: هدایت تلویزیونی و راداری و حسگرهای سختی سنجی در کلاهک موشک.

قابلیت ویژه: استفاده در لایه‌های دفاع ساحلی برای عمل به عنوان مکمل پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای.

ویژگی‌های خاص: قابلیت ایجاد انفجار در بدنه کشتی‌ها و شناورهایی با زره نیمه سنگین.

یگان‌های کاربر: نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و نیروی دریایی سپاه.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.