هشدار قانون‌گذار ارشد آمریکایی درباره اقدام ترامپ برای عفو نزدیکانش

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه درخصوص تلاش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای عفو نزدیکانش هشدار داد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، شیف در مصاحبه‌ای گفت: «صادقانه بگویم چنین کاری نمای زشتی از دموکراسی و ایالات متحده نشان خواهد داد. تصور کنید مردم در سراسر جهان چه فکری خواهند کرد وقتی رئیس جمهوری داشته باشیم که مانند یک شخصیت جرایم سازمان‌یافته عمل می‌کند».

این قانون‌گذار آمریکایی افزود: «اما ترامپ چنین فردی است. زمانی که در راه رسیدن به ریاست جمهوری بود نیز چنین فردی بود. او در روزهای آخر ریاست جمهوری نیز چنین فردی خواهد ماند».

شیف این اظهارات را در واکنش به خبری بیان داشت که روز گذشته (سه‌شنبه) توسط پایگاه خبری «آکسیوس» منتشر شده بود. آکسیوس به نقل از یکی از افراد نزدیک به ترامپ نوشت که او قصد دارد شماری از اطرافیانش از جمله «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را مورد عفو قرار دهد.

بنابر این گزارش، اگر ترامپ با این عفو موافقت کند، از زمان روی کار آمدن وی، فلین ارشدترین مقامی خواهد بود که مورد بخشش رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته است.

فلین، ژنرال بازنشسته ارتش در سال ۲۰۱۷ به دروغگویی به اف‌بی‌آی درباره تعاملات خود با سفیر روسیه در آمریکا در هفته‌های قبل از روی کار آمدن ترامپ، اعتراف کرد. او از آن زمان تلاش کرده از خود رفع اتهام کند و گفته دادستان‌ها حقوق او را نقض کردند و او را برای بیان این اعتراف فریب دادند.

فلین بعد از اقرار به دروغگویی به بازرسان درباره تماس‌هایش با مقام‌های روسیه،  موافقت کرده بود در ازای سبک‌تر شدن محکومیت خود با دادستان‌های آمریکایی همکاری کند. راجر استون نیز که قرار بود ۹ سال را در زندان سپری کند، با مداخله دادستان کل آمریکا به تنها ۴۰ ماه حبس محکوم شد.

او یکی از دستیاران ترامپ بود که پایشان در تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا برای تقویت نامزدی ترامپ به میان کشیده شد. مایکل فلین که در آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تنها ۲۴ روز مشاور امنیت ملی او بود و بعد از آن اخراج شد.

ترامپ پیش از این در این باره گفته این اختیار را دارد که خودش را مورد عفو قرار دهد اما چنین کاری نخواهد کرد زیرا مرتکب هیچ اقدام غیرقانونی نشده است.

او تاکنون از اختیارات ریاست‌جمهوری خود برای عفو برخی افراد با مقاصد فردی و سیاسی استفاده کرده است. وی چندی پیش «راجر استون» مشاور سابقش را که به جرم دروغ گفتن به کنگره محکوم به حبس شده بود آزاد کرد.

پیش‌تر «اندرو ویسمن» معاون بازرس سابق رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور آمریکا پیش‌بینی کرده بود، احتمالاً او در صورت شکست در انتخابات، خود و خانواده‌اش را مورد عفو قرار خواهد داد.

ویسمن در مصاحبه‌ای گفت: «به احتمال بسیار قوی اگر رئیس جمهور در انتخابات پیروز نشود، افراد بیشتری در ارتباط با سازمان ترامپ، خانواده‌اش، کارکنانش و حتی خودش را مورد عفو قرار خواهد داد».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر برگزار شد. برآورد رسانه‌ها حاکی است جو بایدن با ۳۰۶ رأی الکترال به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شده است و ترامپ توانست ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد.

ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و شکایت‌هایی را درباره تقلب در فرایند رأی‌گیری در چند ایالت کلیدی مطرح کرد که اکثر این شکایت‌ها تا کنون رد شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.