جزئیات اصلاحات ده گانه در قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دستورکار جلسات هفته جاری اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

قانون فعلی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مشکلاتی دارد که با اصلاحات جدید تکمیل  خواهد شد، طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واقع بازنگری و تکمیل‌کننده قانون فعلی هیئت نظارت است.

طرح جدید برای نظارت بر رفتار نمایندگان در واقع ترکیبی از شفافیت و نظارت است که وکلای‌ملت را به خود اظهاری در مورد عملکرد خودشان سوق می‌دهد.

در طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر شفافیت مالی نمایندگان تأکید شده است که بر اساس آن دارایی و اموال نماینده و اقوامش (پدر، مادر، فرزندان، خواهر و برادر) در سامانه مربوطه ثبت می شود تا کاملاً شفاف در منظر عموم قرار گیرد.

در طرح شفافیت آرای نمایندگان بر شفافیت و ثبت سفرهای کاری و ماموریت های آنها در سامانه اطلاع‌رسانی پارلمان تاکید شده، اما در طرح اصلاح قانون هیئت نظارت آمده که سفرهای شخصی نمایندگان به خارج از کشور نیز باید شفاف شود.

در حال حاضر مکاتبات، ارسال و مراسلات کتبی نمایندگان با مسئولان دستگاه‌ها در دوران مسئولیت‌شان در سامانه‌ای ثبت نمی‌شود، لذا براساس اصلاحات بوجود آمده در قانون هیئت نظارت تمام مکاتبات نمایندگان با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در سامانه اداری مجلس ثبت و ضبط می‌شود و اگر نماینده‌ای با مسئولی مکاتبه و صورت جلسه‌ای دارند، مصوبات آن به صورت سند حفظ می‌شود.

در ادوار گذشته مجلس بعضا هدایای نامتعارفی به برخی نمایندگان داده می‌شد بنابراین در طرح‌ جدید حدود هدایای متعارف و غیرمتعارف تعیین خواهد شد؛دریافت هدیه از سوی نماینده باید در سایت اعلام شود تا میزان همه هدایا مشخص شود.

علاوه بر این صیانت از نمایندگان نیز در طرح مذکور گنجانده شده که بر اساس آن هیئت نظارت متعاقباً موظف شده اگر دستگاهی علیه نمایندگان شکایتی را مطرح کرد که این شکایت‌ها وارد نبوده و جنبه تضعیف جایگاه نمایندگان را داشته باشد، هیئت نظارت به‌درخواست نماینده می‌تواند وارد طرح دعوی شده و از طرف نماینده از حقوق آن دفاع کند.

بر اساس طرح مذکور تمام فعالیت‌های نمایندگان در حوزه انتخابیه اعم از سخنرانی‌ها، جلسات، دیدارها و غیره نیز جزء فعالیت‌های نمایندگی محسوب می‌شود و بخشی از حیطه اختیارات نمایندگان است که قانون به آن مصونیت داده است؛ چرا که بعضاً شبهه ایجاد می‌شود که مصونیت نماینده فقط مربوط به موضعگیری‌های آنها در جلسه علنی مجلس است؛بنابراین در طرح مذکور اشاره شده است که حضور نماینده و فعالیت وی در حوزه انتخابیه نیز جزء وظایف نمایندگان محسوب می‌شود.

محدودیت دامنه فعالیت خارج از وظایف نمایندگی هم در این طرح وجود دارد، که بر اساس آن کاندیدا پس از این‌که نماینده می‌شود نباید دیگر فعالیت‌های ثانویه داشته باشد و باید فعالیت‌های قبلی را کنار بگذارد؛ غیر از هیئت علمی در دانشگاه‌ها و طبابت آن هم به‌صورت پاره‌وقت؛ نماینده باید از سایر فعالیت‌هایش مانند هیئت مدیره و هیئت امنا تا زمانی که نماینده است، فاصله بگیرد.

همچنین طبق این طرح سایتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا هر شکایت و هر اطلاعاتی از نمایندگان مجلس را در اختیار دارند به صورت محرمانه در سایت بارگذاری کنند که براساس نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره اقدام و بررسی صورت بگیرد.

ترکیب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز بر اساس طرح جدید مجلس، تغییر می‌کند که بر اساس آن رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان رئیس، دو نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس ، یک نفر از قضات دیوان عالی کشور با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و به انتخاب مجلس و یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به معرفی دبیر شورای نگهبان و انتخاب مجلس، اعضای این هیئت را تشکیل خواهند داد.

همچنین در طرح جدید مجلس مطرح شده که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هر 6 ماه در جلسه غیر علنی تحلیلی از گزارشات و شکایات و مسائلی که برای وکلای‌ملت به وجود آمده به نمایندگان ارائه دهد تا نمایندگان همواره درباره جایگاه مجلس و مراقبت از اختیارات خودشان شناخت داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.