آخرین وضعیت شمارش آرا در ایالت‌های باقی مانده

شمارش در طول شب هم در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ادامه دارد و یک پیروزی دیگر برای دموکرات‌ها در ایالت نوادا می‌تواند جو بایدن را به کاخ سفید برساند. رقابت در این ایالت شانه به شانه پیش می‌رود و دونالد ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی دارد، اما مسیر کوتاه‌تر و هموارتری مقابل بایدن دیده می‌شود.

تازه‌ترین به‌روز رسانی: ۱۰:۳۰ صبح پنجشنبه ۱۵ آبان

 بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رای خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها تن دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند.

با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رای‌گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود که حاصل حجم بالایی از آرای پستی است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد.

هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. در تمامی این ایالت‌ها بجز نوادا، ترامپ پیشتاز است. بایدن با کمتر از یک درصد در نوادا پیشتاز است و با توجه به آرایی که تاکنون بایدن و ترامپ به دست آورده‌اند، آنها به ترتیب برای پیروزی در این رقابت، به ۶ رای دیگر و ۵۶ رای الکترال دیگر نیاز دارند.

وضعیت شمارش آرا در ایالت‌های باقیمانده؛

۱. آرای شمارش شده در نوادا: ۷۵ درصد -- بایدن: ۴۹.۳ درصد -- ترامپ ۴۸.۷ درصد

۲. آرای شمارش شده در پنسیلوانیا: ۸۹ درصد -- ترامپ ۵۰.۷ درصد -- بایدن ۴۸.۱ درصد

۳. آرای شمارش شده در کارولینای شمالی: ۹۴ درصد -- ترامپ ۵۰.۱ درصد -- بایدن ۴۸.۷ درصد

۴. آرای شمارش شده در جورجیا: ۹۸ درصد -- ترامپ ۴۹.۶ درصد -- بایدن ۴۹.۲ درصد

۵. آرای شمارش شده در آلاسکا: ۵۰ درصد -- ترامپ ۶۲.۱ درصد -- بایدن ۳۳.۵ درصد

انتخابات وارد مرحله حساسی شده است. در شرایطی که بایدن با حدود ۲۰ هزار رای در ویسکانسین پیشتاز و ۹۸ درصد از آرای آن شمارش شده بود، کمپین ترامپ خواستار بازشماری آرای این ایالت شد.

در همین حال، کمپین انتخاباتی ترامپ با طرح شکایتی در دادگاه خواستار متوقف شدن شمارش آرا در ایالت سرنوشت‌ساز میشیگان شد. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان آغاز و حین شمارش آرا فراهم نبوده است. بایدن اما رای این ایالت را به دست آورده و گام بزرگی به سمت کاخ سفید برداشته است.

تیم انتخاباتی ترامپ همچنین با طرح ادعاهایی همانند شکایت در ایالت میشیگان، در پنسیلوانیا، ویسکانسین و جورجیا طرح دعوی کرده است تا جلوی شمارش آرای انتخابات را بگیرد.

براساس اعلام بخش انتخاباتی نوادا، آرای این ایالت تا ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت شرق آمریکا (۱۹:۳۰ پنجشنبه به وقت تهران) اطلاع‌رسانی می‌شود. تاکنون ۷۵ درصد از آرای ایالت نوادا شمارش شده و جو بایدن با ۴۹.۳ درصد از دونالد ترامپ با ۴۸.۷ درصد جلوتر است.

همچنین نتایج در پنسیلوانیا فعلا روشن نیست. تام وولف، فرماندار این ایالت گفته است شاید شمارش تا روز جمعه زمان ببرد. بیش از ۸۵ درصد آرا شمارش شده است. ترامپ ۵۰.۷ درصد و بایدن ۴۸.۱ درصد رای گرفته است. ترامپ کمتر از سه درصد جلوتر است.

آرای سرنوشت‌ساز

گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، ۲۷۰ به ۲۱۷ می‌شود. این به معنای پیروزی برای بایدن است. وضعیت در جورجیا و کارولینای شمالی هنوز روشن نیست. ترامپ در این دو ایالت با اختلاف جزئی پیشتاز است. سرنوشت ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا هم نامعلوم مانده است.

آلاسکا (با ۳ رأی الکترال) -- نوادا (با ۶ رأی الکترال) -- جورجیا (۱۶ رأی الکترال) -- کارولینای شمالی (۱۵ رأی الکترال) -- پنسیلوانیا (۲۰ رأی الکترال)

نقشه زیر هم تازه‌ترین تحولات از شمارش آرای انتخابات را به تصویر می‌کشد.

نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:

ترامپ : کنتاکی (رای الکترال ۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۴)، کانزاس(۶)، میسوری (۱۰)، آیداهو (۴)، یوتا(۶)، اوهایو (۱۸)، مونتانا (۳)، آیووا (۶)، فلوریدا (۲۹)، تگزاس(۳۸)، مین (۱)

بایدن : ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵)، هاوایی (۴)، مینه‌سوتا(۱۰)، نبراسکا (۱)، مین (۳)، آریزونا (۱۱)، ویسکانسین (۱۰) ، میشیگان (۱۶)

*از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، ۴ رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید؛

*ایالت آریزونا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد؛

*ترامپ تنها یکی از چهار رای الکترال ایالت مین را گرفت؛

*ایالت ویسکانسین در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسید و این بار در کنترل بایدن قرار گرفت؛

*میشیگان هم در ۲۰۱۶ در کنترل ترامپ بود که این بار به بایدن رسید؛

  گرچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می‌شدند، اما رقابت بسیار نزدیک پیش می‌رود. بایدن ممکن است با کسب ۶ رای دیگر به کاخ سفید برسد. او باید رقابت شانه به شانه نوادا را هم ببرد تا حد نصاب لازم برای کسب ۲۷۰ رای را دریافت کند.

با توجه به اینکه شمارش در ایالت‌های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، نوادا و آلاسکا هنوز تکمیل نشده است و ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی در انتخابات را دارد، بعید نیست نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ که با پیروزی ترامپ همراه شد، تکرار شود.

در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ ۳۰۶ رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون ۲۳۲ رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد.

در زیر تقسیم جغرافیایی ایالتهای دموکرات (آبی) و جمهوری‌خواه (قرمز) پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ نمایش داده شده است:

در شرایطی که بحث و جدل‌های انتخاباتی بالا گرفته است، بایدن به پیروزی امید دارد. در همین حال دونالد ترامپ هم در توییتی دموکرات ها را به تلاش برای سرقت اطلاعات متهم کرد. او در واشنگتن در جمع حامیانش گفت: من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش بینی‌ می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم.

بایدن پس از اظهارات ترامپ در تشکیک صحت نتیجه انتخابات در سخنانی گفت: باید تک تک آرا شمرده شود. ما زیر بار زورگویی نمی‌رویم و تسلیم نمی‌شویم و مطمئن هستم پیروز بیرون خواهیم آمد اما این پیروزی من به تنهایی نیست بلکه پیروزی مردم آمریکاست.

ساعتی پس از مشخص شدن پیروزی بایدن در ایالت مهم میشیگان در توییتی نوشت: وکلای ما [در حوزه‌های شمارش آرا] درخواست دسترسی قابل قبول کرده‌اند، اما چه کاری از ما ساخته است؟ آسیب همین حالا هم به تمامیت سیستم ما و خود انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است. این موضوعی است که باید مورد بحث قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.