جمهوری‌خواهان دور ترامپ را خط کشیدند

به گزارش هیل، با نزدیک شدن تدریجی به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سقوط روز افزون دونالد ترامپ در نظرسنجی ها، تعداد نمایندگان جمهوری خواهی که تلاش می‌کنند تا فاصله خود را از او بیشتر کنند، رو به تزاید است.

نشریه رسمی کنگره آمریکا در مطلبی که آن را با جمله «جمهوری خواهان بیشتری هر روز به سوی قایق نجات پیش می‌روند» نوشت با سقوط تدریجی ترامپ در نظرسنجی‌ها آنهم در سه هفته مانده تا روز انتخابات، تعداد فزاینده‌ای از نمایندگان حزب جمهوری خواه در تلاشند تا از نماینده حزب متبوع خود در کاخ سفید فاصله بگیرند. البته این شکاف حزبی را باید خبری ناخوشایند برای رئیس جمهور آمریکا آنهم در فاصله ۱۸ روز مانده تا روز انتخابات دانست.

به نوشته هیل، بسیاری از جمهوری خواهان دور ترامپ را خط کشیده اند و در حال تدارک برای واشنگتن بدون ترامپ هستند. یکی از قانونگذاران سابق حزب جمهوری خواه با پیش بینی شانس اندک ۵ تا ۱۰ درصدی پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر می‌گوید این کار برای بعضی‌ها به معنای بقاست.

نظرسنجی‌ها هم حامل خبر‌های خوشایندی برای میلیاردر کاخ سفید نیست. او با فاصله تثیبت شده متوسطی ۹ درصد از جو بایدن دموکرات عقب است. بایدن گوی رقابت را در ایالت‌های کلیدی آریزونا، ویسکانسن، میشیگان و پنسیلوانیا از ترامپ ربوده است. این‌ها همان ایالت‌های هستند که در سال ۲۰۱۶ ورق انتخابات را به نفع ترامپ برگرداندند. 

حقیقت تلختر برای ترامپ و هم حزبی هایش یکه تازی بی وقفه بایدن در نظرسنجی هاست. در فاصله کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزد دموکرات‌ها توانسته در بهترین شرایط نسبت به رقیب خود قرار بگیرد و رکورد بی سابقه‌ای را در میان نامزد‌های انتخاباتی از سال ۱۹۳۶ به این سو به نام خود ثبت کند. نظرسنجی جدید واشنگتن پست شان داد جو بایدن با کسب ۵۵ درصد آرا از رقیب جمهوری خواه کاخ سفید نشین خود پیش است. از سال ۱۹۳۶ تاکنون ثبت چنین اختلاف فاحشی میان رقبای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آنهم در اندک زمان باقی مانده به روز انتخابات بی سابقه بوده است.

حتی رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ نسبت به نتایج نظرسنجی‌ها بدیین است و کارکنان ستاد او را با این تصور که ترامپ از کاخ سفید می‌رود، مواجهه شاخته است. وخامت اوضاع برای ترامپ به حدی است که متحدان دیرینه او نیز به زبان آمده اند. لیندسی گراهام جمهوری خواه این هفته از احتمال بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید گفت. او در جمع دموکرات‌های کنگره اذعان کرد: شما شانس زیادی برای رفتن به کاخ سفید دارید.

از سوی دیگر فرمانداران ایالتی که در شش ماه گذشته بر سر دو معضل بزرگ کرونا و اعتراضات ضد نژادپرستی به شدت با ترامپ درگیر بوده، گفته اند که به او رای نخواهند داد.

اعتراف ضمنی جمهوری خواهان به شکست در انتخابات نوامبر به سناتور گراهام محدود نشده و بسیاری دیگر نیز در این هفته‌ها از پیروزی دموکرات‌ها در سوم نوامبر گفته اند. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا بر سر لایحه کمک اضطراری ویژه کرونا با ترامپ به مشکل برخورده و از بررسی آن با او خودداری می‌کند. سناتور بن ساس به رای دهندگان نبراسکا گفت ترامپ از کاخ سفید برای سودجویی استفاده کرد.

به همه این واقعیت‌ها باید ادعا‌های همیشگی ترامپ بر عظمت بخشیدن به آمریکا و پیروزی قاطع در بسیاری از ایالت‌ها را افزود. او اخیرا در ایالت فلوریدا فارغ از نتایج نظرسنجی‌ها گفت: واقعا حس می‌کنم که انتخابات را برنده خواهیم شد. ما در بسیاری از ایالت‌ها پیروز هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.