جمهوری خواهان خواستار بازشماری آرا در ویسکانیسن شدند

 انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) با گشایش مراکز رای گیری برگزار شد. بیشتر شعب اخذ رای از ساعت شش صبح به وقت محلی (۱۴:۳۰ به وقت تهران) فعالیت خود را آغاز کردند. علاوه بر آن سرنوشت انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا طی این انتخابات باید مشخص شود. تا پیش از سوم نوامبر بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا در انتخابات زودهنگام شرکت کردند که با توجه به همه گیری ویروس کرونا در نوع خود در خور توجه بود و رکورد سال ۲۰۱۶ را نیز شکست. در ادامه مهمترین تحولات از زمان برگزاری انتخابات تا این لحظه را می خوانید: 

همزمان با آغاز رسمی انتخابات دونالد ترامپ در میشیگان در میان حامیانش حاضر شد. او گفت: ما یک پیروزی زیبای دیگر رقم می‌زنیم و دوباره تاریخ‌ساز می‌شویم. انتخابات در فضایی جریان داشت که آمریکا بیش از ۲۰۰هزار قربانی بیماری کووید ۱۹ داشت و ترس از آشوب و درگیری های مسلحانه نیروهای امنیتی را به خیابان ها کشانده بود. صاحبان کسب و کار نیز برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در جریان اعتراضات از محافظ های امنیتی برای مغازه خود استفاده کردند. با گذشت زمانی از برگزاری انتخابات جدال بین دو نامزد ادامه پیدا کرد و بایدن به ترامپ گفت که وقت آن است او با خانه بازگردد.

ترامپ نیز در یک موضع گیری و طی سخنرانی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود مدعی شد که پیروزی‌اش باعث وحدت آمریکا می‌شود و تاکید کرد که باخت در این انتخابات برای وی سخت است. ترامپ سپس دموکرات ها را به ایجاد آشوب متهم کرد. ستاد بایدن نیز در آن سو اعلام کرد که جو بایدن بی شک برنده انتخابات خواهد بود. ترامپ سپس خواستار توقف شمارش آرا شد که با واکنش های گسترده روبرو شد. تحولات تا جایی ادامه یافت که بایدن در ایالت ها پیش افتاد و ترامپ به نتایج انتخابات اعتراض کرد.وی ادعا کرد:  در حال تلاشند تا ۵۰۰ هزار رای من را از بین ببرند. همین کار را در میشیگان و ... هم انجام خواهند داد. آنها همه جا در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان آراء بایدن را پیدا می کنند. این برای کشورمان خیلی بد است. در پی انتشار پست های ترامپ توئیتر بار دیگر به پست های او برچسب گمراه کننده زد. 

بایدن نیز در توئیترش نوشت:  تا زمانی که آرای همه شمرده نشده باشد از پای نخواهیم نشست. منتظر بمانید تا مدیر کمپین من جن اُ مالی دیلن و مشاور کمپین من باب بایر اعلام کنند که نتایج چگونه پیش می رود.

این در حالی است که نخست وزیر اسلوونی نیز در پیامی زودهنگام به ترامپ تبریک گفت که با موجی از انتقادات داخلی در آمریکا و بین المللی مواجه شد.

همزمان شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد، فقط هفت رسانه خبری ان بی سی،‌ای بی سی، آسوشیتد پرس، سی ان ان، فاکس نیوز، سی بی اس و «دیسیژن دسک اچ کیو» می‌توانند نتیجه نهایی انتخابات آمریکا را در توئیتر اعلام کنند.

اعلام نتایج انتخابات

اولین نتایج حاصل شده از انتخابات به این شرح اعلام شد:  روستای میلزفیلد در ایالت نیوهمشایر: ترامپ ۱۶ رای  و بایدن ۵ رای / روستای دیکسویل نوچ در مرز با کانادا در ایالت نیوهمپشایر: بایدن ۵ رای ترامپ ۰    همچنین   ۵ نفر از اهالی روستای کوچک دیکسویل نوچ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شرکت کردند و همه آن‌ها به جو بایدن رأی دادند

به گزارش موسسه تحقیقاتی ادیسون؛ جو بایدن که با پیروزی در آراء مردمی در ایالت مین، دو رای الکترال این ایالت را به صورت خودکار به دست آورده بود، توانست در حوزه انتخابیه اول این ایالت به پیروزی برسد و تک رای الکترال مربوط به این حوزه را از آن خود کند. به گزارش منابع خبری در توئیتر، کمیسیون انتخاباتی ویسکانسین به شبکه تلویزیونی ان بی سی اعلام کرد: همه آراء در این ایالت شمارش شده اند و جو بایدن با ۲۰۶۹۷ رای بیشتر، برنده شده است.

در همین حال؛ پایگاه اینترنتی مدیسون دات کام اعلام کرد نتایج غیررسمی نشان می‌دهد جو بایدن در ایالت ویسکانسین به پیروزی دست یافت. گفتنی است، ایالت ویسکانسین، ۱۰ رای الکترال دارد. جو بایدن با کسب این ۱۰ رای الکترال، تعداد آرا الکترال خود را به ۲۴۸ رای رساند. بایدن همچنین در آریزونا، هاوایی و مین هم پیروز شد. اما در آن سو ترامپ جورجیا و ایالت مونتانا و همچنین فلوریدا را نیز از آن خود کرده است.

مدیر کمپین انتخاباتی بایدن چهارشنبه شب گفت که نامزد دموکرات ها توانسته در ایالت های چرخشی مانند ویسکانسین در مقابل ترامپ پیروز شود.به گزارش ان بی سی نیوز، "جن اومالی دیلون" در جمع خبرنگاران گفت: جو بایدن در مسیر پیروزی در این انتخابات است و وی رئیس جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود.دیلون افزود: تا بعد از ظهر امروز، وی با کسب بیش از ۲۷۰ رأی الکترال پیشرو خواهد بود.مدیر کمپین انتخاباتی بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر آن‌که چه ایالت هایی نامزد دموکرات ها توانسته پیروزی کسب کند گفت: در همه جا به غیر از جورجیا و کارولینای شمالی پیروزی می شویم.وی افزود: ما معتقدیم که قبلاً ویسکانسین را برنده ایم و معتقدیم که این ایالت را می توان امروز صبح محل برد بایدن اعلام کنیم.

نتایج نهایی در ایالت های میشیگان، ویسکانسین، جرجیا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نوادا و آلاسکا هنوز اعلام نشده است و رسانه های آمریکایی از به تعویق افتادن اعلام نهایی این نتایج به روز دوم خبر می دهند.ترامپ که تا پیش از این در ایالت های نوادا، ویسکانسین و میشیگان از رقیب دموکرات خود پیشتاز بود، اکنون شاهد چرخش آرا در این سه ایالت  به سود بایدن است.

آرای ایالت پنسیلوانیا که به علت دارا بودن ۲۰ رای الکترال از اهمیت خاصی برخوردار است، اما  همچنان ۶۴درصد آرا شمارش شده است، فرماندار این ایالت از شمارش یک میلیون ارای پستی خبر داده بود، ترامپ تاکنون در ایالت نسبت به بایدن پیشتاز است.تا این لحظه و بنا به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، جو بایدن و دونالد ترامپ هریک تاکنون به ترتیب ۲۳۸ و ۲۱۳ آرای الکترال را به خود اختصاص داده اند و هیچ یک تا  این لحظه موفق به کسب حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال نشده است.

چنانچه وضعیت شمارش آرا به همین منوال در دو ایالت میشیگان و ویسکانسین  پیش رود که البته رقابتی تنگاتنگ و از آرایی شکننده برخورد است،  چرخش آرای دیگری در سایر ایالت های باقی مانده به نفع بایدن صورت نگیرد، با احتساب ۱۰ آرای الکترال ایالت ویسکانسین، ۱۶ آرای الکترال ایالت میشیگان و شش آرای الکترال ایالت نوادا که بایدن در ابتدا دراین ایالت به شدت از ترامپ عقب بود اما حال وی در این ایالت پیشتاز است، مجموع آرای الکترال بایدن دقیقا به حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال خواهد رسید.

ترامپ نیز حتی چنانچه بتواند در ایالت های باقی مانده همچون پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جرجیا و آلاسکا که همچنان وی در آنها تاکنون پیشتاز است، برنده شود آنگاه با توجه به آرای الکترال این ایالت ها که به ترتیب، ۲۰، ۱۵، ۱۶و ۳ آرای الکترال است درمجموع خواهد توانست ۲۶۷ رای الکترال بدست آورد که سه رای از حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال برای تضمین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، کم خواهد داشت.

گفتنی است که ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد بلافاصله درخواست بازشماری آرا در ویسکانسن را مطرح خواهند کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد: اختلاف آراء جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت ویسکانسین کمتر از یک درصد است که این مسئله به هر یک از نامزدها اجازه می‌دهد، خواستار بازشماری شوند.  خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه "ادیسون ریسرچ" EDISON RESEARCH اعلام کرد در ایالت ویسکانسین با شمارش ۹۹ درصد آرا، جو بایدن به ۴۹.۴ درصد آراء و دونالد ترامپ به ۴۸.۸ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یافته اند.

حقوق‌دانان ومقام‌های ایالتی می‌گویند ترامپ برای طرح هرگونه شکایتی به نتیجه انتخابات یا درخواست شمارش آرا در ایالتی چون ویسکانسن که نتایج آن بسیار نزدیک بوده، باید دست‌کم ۱۰ روز صبر کند چرا که کمیسیون‌های انتخاباتی بعد از تمام شدن شمارش آرا، دوباره برخی از فرآیندهای شمارش را بازبینی می کنند و در نهایت ظرف ۱۰ روز گزارش نهایی شمارش را اعلام می‌کنند.

ویسکانسن که به نظر می‌رسد آرای الکترال آن تنها با حدود ۲۰ هزار تفاوت رای به جو بایدن تعلق گرفته در سال ۲۰۱۶ هم با تنها حدود ۱۰ هزار رای به نفع دونالد ترامپ ثبت شده بود.

در همین حال کوین مک کارتی جمهوری خواه، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا ایده تقلب در انتخابات، مطرح شده توسط ترامپ را دنبال کرد و مثال زد مانند 4 سال پیش دموکراتها اشتباه خود را تکرار کردند.

در ادامه خبرهای انتخاباتی مقامات انتخاباتی سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا تأکید کردند: پیش از پایان شمارش همه آرا نتیجه قطعی را اعلام نخواهیم کرد و پیش بینی می‌شود، ظهر جمعه (به وقت محلی) نتایج قعطی مشخص شود.

احتمال دعوای حقوقی

چیزی که قبلا کابوس انتخاباتی بود حالا دارد به واقعیت تبدیل می‌شود: از یک طرف بایدن می‌گوید که در مسیر پیروزی است و از طرف دیگر ترامپ به طرح اتهامات بی‌پایه تقلب و دزدی انتخاباتی رو آورده است.

این وضعیت احتمال رنجش و دعوای حقوقی طولانی‌مدت را زیاد می‌کند و نهایتا حامیان شخص بازنده عصبانی خواهند شد و احساس می‌کنند که کلاهشان را برداشته‌اند.

با این که نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست، به وضوح مشخص است که ایالات متحده با انشقاقی شدید دست و پنجه نرم می‌کند. دست ردی که رای‌دهندگان آمریکایی به سینه آقای ترامپ زده‌اند خیلی جدی نیست. اما بر خلاف انتظار رئیس‌جمهور، عملکرد او را نیز با اشتیاق تایید نکرده‌اند.

در عوض صف‌بندی‌ها مشخص شده است - و نبرد سیاسی فارغ از نتیجه این انتخابات خاص ادامه پیدا خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.