نگرانی واشنگتن از اقدام متقابل چین علیه رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی

هشدار پکن درباره سنگ‌اندازی‌های آمریکا در مسیر فعالیت خبرنگاران و رسانه‌های چینی در این کشور و تهدید به مقابله به‌مثل، با واکنش حاکی از نگرانی واشنگتن روبه‌رو شد.

به نوشته وبگاه «بلومبرگ»، سفارتخانه آمریکا در پکن امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای گفت هشدارهای چین برای انتقام‌جویی درخصوص عدم تمدید روادید خبرنگاران این کشور مستقر در خاک ایالات متحده، «غیرقابل قبول» است.

در این بیانیه ادعا شده که گلایه چین از تصمیم دولت آمریکا برای محدود کردن زمان مجوز حضور خبرنگاران چینی در این کشور «بی‌پایه و اساس» بوده و به نوعی «سیاسی‌کاری» است.

بر این اساس، سفارتخانه آمریکا در این باره توضیح داد: «چنین تهدیدات‌هایی غیرقابل قبول، نامناسب و گمراه‌کننده است. آنها تلاش می‌کنند تا اقدام قانونی و شفاف آمریکا را با قلدری سیاسی جمهوری خلق چین یکسان کنند».

به نوشته بلومبرگ، دیپلمات‌های ایالات متحده از پکن خواسته‌اند که اجازه دهد خبرنگاران آمریکایی که از چین اخراج شده‌اند مجدداََ به این کشور بازگردند و به رسانه‌های آمریکایی مستقر در چین نیز اجازه فعالیت معمول داده شود.

سفارتخانه آمریکا در این بیانیه افزود: «ایالات متحده چنین اقداماتی را (محدود کردن روادید خبرنگاران چینی به ۹۰ روز) از روی حسن‌نیت می‌داند اما دولت جمهوری خلق چین کاملا موضع ما را نادیده گرفته و به درخواست معقول آمریکا برای فعالیت خبرنگاران خود در این کشور بی‌اعتنایی می‌کند».

روز گذشته «وانگ وِن‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین با درخواست از آمریکا برای پایان دادن به محدودیت‌ها علیه خبرنگاران چینی در این کشور، هشدار داد که با این اقدامات مقابله به مثل می‌کند. (جزئیات بیشتر)

به نوشته رویترز، دولت پکن نیز در سال جاری تا کنون به عنوان واکنشی برای این اقدامات واشنگتن، ضمن اخراج تعدادی از خبرنگاران آمریکایی شاغل در چند روزنامه فعال این کشور در چین، محدودیت‌های روادیدی جدیدی برای شرکت‌های رسانه‌های ایالات متحده وضع کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.