پکن: اقدامات آمریکا علیه رسانه‌های چین را پاسخ می‌دهیم

به گزارش بیزینس استاندارد، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز (پنج‌شنبه) در نشست خبری روزانه خود تاکید کرد کشورش به اقدامات آمریکا علیه رسانه‌های چینی واکنش خواهد داشت و به این اقدامات پاسخ مناسبی می‌دهد.

این مقام چینی تاکید کرد: «پکن به اقدامات آمریکا در معرفی شرکت‌های رسانه‌ای چین به عنوان عاملی خارجی پاسخ مناسب و قانونی خواهد داد.»

این در حالی است که روز گذشته «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا، در گزارش روزانه خود اعلام کرد ۶ شرکت رسانه‌ای چین از سوی عواملی خارجی کنترل و اداره می‌شوند.

اکنون لیجیان می‌گوید: «این رفتار آمریکا و هدف قرار دادن رسانه‌های چین تعصب ایدئولوژیک و راهی برای جنگ سرد است. آن‌ها چهره رسانه‌ای چین را تضعیف می‌کنند و عملکرد ما را در آمریکا تحت تأثیر قرار می‌دهند. این مسئله تبادل فرهنگی میان مردم دو کشور را مختل می‌کند.»

او در ادامه نیز تاکید کرد: «اقدامات اینچنینی آمریکا، کشوری که مدعی آزادی در رسانه است را زیر سوال می‌برد. چین به این رفتار‌ها پاسخ درست و قانونی را خواهد داد.»

در آخر نیز چین از آمریکا خواست تا هرچه سریعتر رویکرد خود را تغییر دهد و اشتباهاتش را جبران کند.

لیجیان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آنکه هنوز توافقی در افغانستان انجام نشده و درگیری‌ها در این کشور روبه افزایش است، افزود: «چین از صلح در افغانستان حمایت می‌کند و از نظر ما افغانستان و آمریکا باید مناقشات را با مذاکره حل کنند.»

در ادامه نیز لیجیان با بیان آنکه این دو طرف باید مردم افغانستان را اولویت خود بدانند تاکید داشت: «نظامیان آمریکایی باید هرچه سریعتر از افغانستان خارج شوند.»

او هچنین تاکید کرد از نگاه پکن باید جامعه بین‌المللی و به طور خاص آمریکا نقشی سازنده درباره مذاکرات افغانستان اختیار کنند. هیچ یک از طرفین نباید خودسرانه روند صلح و سازش را برای تأمین منافع خودخواهانه خود از میان ببرد.

لیجیان در بخشی از سخنان خود گفت: «آمریکا بزرگترین مداخله کننده در امور افغانستان است و باید نیروهایش را به سرعت و به شکلی منظم از افغانستان خارج کند تا فضایی مطلوب برای مذاکرات ایجاد شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.