ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: در اقدامی تلافی‌جویانه به خاطر سرکوب چهار رسانه دولتی چینی توسط واشنگتن، خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس خبری یونایتدپرس اینترنشنال، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس و رادیوی عمومی ملی مشهور به ان‌پی‌آر باید این اطلاعات و همچنین جزئیات اموال و مستغلاتشان در چین را ارائه دهند.

وی افزود: اقدامات چین کاملا اقدامات متقابل ضروری علیه سرکوب غیرمنطقی رسانه‌های چینی مستقر در آمریکا توسط دولت واشنگتن هستند.  

وزارت امور خارجه آمریکا ۲۲ ژوئن سال جاری میلادی چهار رسانه دولتی چینی را به عنوان عناصر خارجی در آمریکا معرفی کرد و آن‌ها را به فهرست پنج رسانه دیگری که در ماه فوریه به عنوان عناصر خارجی معرفی کرده بود، اضافه کرد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژوئن گفته بود: تمامی این ۹ رسانه به طور کامل تحت کنترل دولت جمهوری خلق چین قرار دارند.

پس از آنکه به پنج رسانه چینی دستور داده شد تا تعداد کارمندان خود در آمریکا را کاهش دهند، پکن با اخراج تعدادی از اتباع آمریکایی که در روزنامه‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست در چین کار می‌کردند، به این اقدام واکنش نشان داد. پکن همچنین به این روزنامه‌ها و شبکه رادیویی صدای آمریکا و مجله تایم دستور داد تا به صورت کتبی تعداد کارمندان، دارایی‌ها، عملیات‌ها و املاک خود در چین را اعلام کنند.

ژائو گفت: محدودیت‌های آمریکا بر رسانه‌های چینی تزویر به اصطلاح آزادی بیان را که آمریکا از آن دم می‌زند، افشا کرد. چین از آمریکا می‌خواهد تا اشتباهات خود را اصلاح کند و از سرکوب سیاسی و محدودیت‌های غیرمنطقی بر رسانه‌های چینی دست بردارد.

تمامی ۹ رسانه چینی مذکور باید جزئیات تعداد کارمندان، دارایی‌ها و املاک و مستغلات خود در آمریکا را به وزارت امور خارجه گزارش دهند. روابط میان پکن و واشنگتن به خاطر پاندمی ویروس کرونا و نقض حقوق بشر شدیدا خدشه‌دار شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه تاکید کرد که "روز به روز بیشتر از دست چین" به خاطر پاندمی کرونا "عصبانی" می‌شود. در همین حال چین دولت ترامپ را به سیاسی کردن پاندمی کرونا برای منحرف کردن توجهات از سوء مدیریتش در رسیدگی به این بحران مقصر می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.