تشدید کرونا و احتمال افزایش بهای مواد غذایی در جهان

گزارشها حاکی است، امروز میزان سرمایه گذاری در بازار گاز طبیعی، نفت، یورو و پوند انگلیس کاهش یافته و سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای خرید ذرت و سویا دارند.

به گفته کارشناسان؛ تشدید بیماری کرونا در جهان، سبب شده سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای خرید مواد غذایی از خود نشان دهند.

آمارها نشان می دهد بحران کرونا در دراز مدت و اعمال قرنطینه، تاثیراتی را بر امنیت غذایی جهان خواهد گذاشت و جمعیت آسیب پذیر جهان را با ناامنی غذایی روبرو خواهد ساخت.

اکنون به سبب تداوم قرنطینه در برخی از کشورها،‌ میلیون‌ها نفر از کارکنان رستوران‌ها، صنعت گردشگری، هتل‌ها، صنعت هواپیمایی بیکار شده ‌اند و بیم آن می‌رود با بروز موج سوم کرونا و توسعه بحران اقتصادی، به شمار بیکاران افزود شود.

علاوه براین تشدید نگرانی ها حول محور انتخابات ریاست جمهوری سبب شده تا بهای جهانی طلا رو به افزایش گذارد.

 هر اونس طلا  در پایان معاملات روز جمعه (۹ آبان)  با ۰.۶ درصد افزایش به یک هزار و ۸۷۸ دلار و ۸۱ سنت رسید.

بهای جهانی طلا در حالی با افزایش روبرو شده که این فلز زرد از اوایل ماه جاری میلادی اکتبر (مهر-آبان) روند کاهشی در پیش گرفته و با کاهش ۰.۳ درصدی روبرو شده است.

 به گزارش تارنمای سازمان ملل، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی هشدار داد که شیوع کرونا می‌تواند موجب افزایش شمار افراد گرسنه در جهان شود  به نحوی که تا پایان ۲۰۲۰ باعث گرسنگی بیش از ۱۳۲ میلیون نفر در جهان شود.

 یونسکو در گزارش خود می افزاید، همزمان با اینکه در پیشرفت‌ها در مقابله با چالش گرسنگی در جهان تاخیر ایجاد شده، شیوع کرونا در حال تشدید آسیب‌پذیری‌ها و ناتوانی سیستم غذایی جهان می‌شود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل پیشتر درباره بحران غذایی در جهان و تشدید آن در نتیجه شیوع کرونا هشدار داده بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه نظام غذایی جهان شکست خورده و همه‌گیری کووید-۱۹ در حال تشدید اوضاع است، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از یک وضعیت فوق‌العاده در ارتباط با غذا در جهان شد که ممکن است بر زندگی میلیون‌ها انسان اثر بگذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.