از سوی دیگر اما بیشترین عامل کاهشی نرخ تورم آمریکا در ماه فوق مربوط به گروه انرژی بوده که تورم منفی ۹ درصدی برای آن به ثبت رسیده است. پس از آن نیز بخش حمل‌و‌نقل با منفی ۴ درصد قرار دارد.  از سوی دیگر هسته تورمی که تغییرات گروه اقلام انرژی و مواد غذایی را به‌دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه آگوست به ۷/ ۱ درصد رسید که نسبت به ماه قبل خود ۱/ ۰‌درصد بیشتر است.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم آمریکا در ماه آگوست با ۳/ ۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴/ ۰ درصد رسید. متوسط نرخ تورم در بازه زمانی ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۲۵/ ۳ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم ۷/ ۲۳ درصدی ژوئن ۱۹۲۰ و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۸/ ۱۵ درصدی ژوئن ۱۹۲۱ بوده است. کریس راپکی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک میتسوبیشی گفت: فاصله گرفتن تورم از سطح ۲ درصدی می‌تواند یک نشانه هشداردهنده نسبت به بر هم خوردن تعادل در بخش عرضه و تقاضا باشد. بانک مرکزی امسال کار سختی برای تعادل بخشی به سیاست‌های پولی و نرخ تورم خواهد داشت.

پس از ۱۲ سال رشد مثبت متوالی انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا تحت‌تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌و‌کارها در سال‌جاری منفی شود.