چامسکی، ترامپ را تهدیدی بدتر از هیتلر برای بشریت خواند

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، چامسکی درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و حزب جمهوری‌خواه در این کشور معتقد است که آن تنها حزب سیاسی محافظه‌کار در جهان است که وجود تغییرات آب‌وهوایی را انکار می‌کند.

او در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت گفت: چند الگو را در دوره ریاست جمهوری ترامپ شناسایی کردم. اولی از بین بردن هر گونه قراردادی است که ترامپ در ایجاد آن هیچ‌گونه نقشی ایفا نمی‌کند همانند توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ برای ممانعت از به خطر انداختن سیاره زمین که باراک اوباما (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) در میانجیگری برای آن کمک کرد اما ترامپ آمریکا را از آن خارج کرد.

چامسکی در ادامه این مصاحبه میان ترامپ و آدولف هیتلر مقایسه جنجالی کرده و گفت: اینکه ترامپ منکر تغییرات آب‌وهوایی است به منزله تهدیدی بدتر از هیتلر برای بشریت است.

این زبان‌شناس و مخالف سیاسی سرشناس جهان با تاکید بر اینکه خطر تغییرات آب‌وهوایی و افزایش درجه گرمای کره زمین بی‌سابقه است، گفت: واقعیت‌ها روشن هستند، توافق نظری تقریبا جهانی میان دانشمندان برجسته درباره این مساله وجود دارد که اگر رویکردهای فعلی ادامه پیدا کنند، ما به سوی یک فاجعه می رویم.

این نظریه‌پرداز ۹۱ ساله آمریکایی افزود: تا پایان این قرن، احتمالا ما به سطح سوم و چه بسا چهار درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح دمای کره زمین پیش از صنعت می‌رسیم و این یک فاجعه کامل است و به این ترتیب چیزی از جوامع بشری توسعه‌یافته باقی نخواهد ماند و یک کشور در جهان یعنی آمریکا وجود دارد که می‌خواهد با سرعت پیش برود.

چامسکی در پاسخ به این سوال که ترامپ و حزب جمهوری‌خواه دقیقا چه نقشی ایفا می‌کنند، گفت: ویروس کرونا که جان بیش از یک میلیون تن را گرفته و بیش از ۴۳ میلیون نفر را مبتلا کرده می‌تواند درمان شود اما این سرطان بدخیم که عامل این سیاست‌هاست، درمان نمی‌شود، شخصی که برای از بین بردن هر چیزی اقدام می‌کند، فرصت‌های انتخابی‌اش بهبود نمی‌یابند. بدترین فردی که در تاریخ وجود داشته هیتلر بوده، او بی‌نهایت خشن بود اما تلاش نمی‌کرد جامعه بشری توسعه یافته کره زمین را نابود کند.

این نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی در ادامه گفت: دیگر نیازی به اعمال محدودیت‌های جدید در مورد خودروها نیست چرا که تخمین زده شده درجه حرارت کره زمین تا پایان قرن، ۴ درصد افزایش خواهد داشت. جلوگیری از افزایش دما نیازمند آن است اقتصاد و ناوگان حمل و نقل (در آمریکا) به شکل وسیعی از استفاده از سوخت‌های فسیلی دور شود که در حال حاضر نیز این امر از نظر فنی یا اقتصادی عملی نیست. بر این اساس آنها می‌گویند حال که به سمت فاجعه در حرکت هستیم، باید سریع‌تر برویم زیرا این امر می‌تواند منافع بیشتری را برای دو مرکز انتخاباتی و پژوهشی حامی ترامپ تامین کند.

چامسکی به تازگی با بیان نظراتی جنجال‌هایی را به پا کرد زمانی که گفت، سال ۲۰۲۰ سال رای اعتراضی نیست و اینکه جو بایدن با وجود اینکه از نظر چشم‌انداز ترقی‌خواهی کامل نیست اما تنها گزینه مناسب است.

او در پایان گفت: هر دو سال یک بار چیزی به اسم انتخابات مطرح می‌شود، شما چند دقیقه وقت می‌گذارید تا تصمیم بگیرید که آیا این مساله ارزش دارد کمی وقت برای شرکت در آن بگذارید یا نه، گاهی نیز موضوع به حدی شفاف و روشن است که لازم نیست بیشتر از ۵ ثانیه وقت بگذارید و آن زمانی است که یک سرطان بدخیم در رقابت برای نابود کردن زمان دارید، گزینه دیگر برنامه‌ای است که جالب نیست اما دست‌کم برای پیشرفت قابل قبول است، انسان منطقی بیشتر از پنج ثانیه برای این تصمیم وقت نمی‌گذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.