پمپئو در گفت و گو با روزنامه واشنگتن تایمز از سیاست های پیشین آمریکا که به باور او فعالیت های تهدیدکننده چین را نادیده گرفته است، انتقاد کرد.

 به نوشته این روزنامه، ارتش چین که در دو ماه گذشته دستکم بیش از ۳۰ رزمایش دریایی در چهار منطقه عمده از جمله در دریای جنوبی انجام داده است در بیانیه ای تاکید کرده که برای حراست از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین و مقابله با مداخله جویی های آمریکا و تجزیه طلبان تایوانی کاملا آماده است.

پمپئو همچنین گفت که واشنگتن برای افزایش اقدامات تهاجمی علیه شرکت های اینترنتی چینی فعال در آمریکا آماده است و قصد دارد شبکه ای از مراکز فرهنگی چین در ایالات متحده موسوم به «انستیتوهای کنفوسیوس» را تا پایان سال جاری تعطیل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: آنچه ظرف دهه ها انجام داده ایم، اجازه به حزب کمونیست چین برای روی آوردن به رفتارهای تهدیدکننده یا مخرب است، خواه این اقدامات، اعمال اقتصادی و شبیه آن باشد و آنها ظرفیت شان را افزایش و ردپای خود را گسترش داده اند.

وی افزود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته که بزرگترین خطر در ارتباط با حزب کمونیست چین، مماشات است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه گفت که مقامات پکن باید جدیت دولت ترامپ و تعهد رئیس جمهوری آمریکا به واکنش منفی نسبت به توسعه گرایی چین را به رسمیت شناسند. وی افزود: ما این فعالیت های نظامی را نظاره می کنیم و آماده هستیم.

وی تاکید کرد: ترامپ به روشنی گفته است که ما خواهان درگیری با چین نیستیم و آنها نیز می گویند که درگیری با ما را نمی خواهند. ما امیدواریم که آنها آنچه را باعث تنش می شود، کاهش دهند.

براساس این گزارش، برخی مقام های آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که فعالیت های اخیر چین نشانه ای احتمالی از آمادگی پکن برای اقدام نظامی باشد.

روزنامه گلوبال تایمز چین پیش تر در هفته جاری هشدار داد که رزمایش های نظامی در نزدیکی تایوان می تواند مقدمه ای برای حمله به این جزیره باشد.

به موجب قانون روابط تایوان مصوب سال ۱۹۷۹ که مساله فروش سلاح به تایوان در آن قید شده، آمریکا موظف است از این جزیره در برابر حمله دفاع کند.

دولت ترامپ به تازگی به توافق فروش ۶۶ فروند جت اف–۱۶ جدید به تایوان به ارزش ۸ میلیارد دلار رسمیت بخشید.

پمپئو در ادامه این مصاحبه گفت که آمریکا مصمم است در مقابل فعالیت های چین از طریق پاسخ های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی بایستد.

وی افزود: ما آزادی عملیات دریانوردی در دریای جنوبی چین و بخش های دیگر را به نحوی انجام داده ایم که قبلا هیچ دولتی انجام نداده است.

پمپئو گفت: ما برای آزادی و حق آمریکایی ایستادگی می کنیم تا اطمینان یابیم که کالا را از هرکجای مورد نیاز در آبراه های بین المللی حمل و نقل می کنیم.

پمپئو یادآور شد که فروش سلاح به تایوان از سوی دولت ترامپ به موجب قانوان روابط تایوان مجاز برشمرده شده است.

وی افزود: ما این امور را به نحوی انجام می دهیم که مشخص شود تعهداتی که دو کشور چین و آمریکا تقبل کرده اند و تعهدات و وعده هایی که به یکدیگر داده ایم، عملی خواهد شد.

پمپئو مدعی شد یکی از چالش های پیش رو در بازداشتن چین این است که پکن هرگز به دلیل وعده های زیرپاگذاشته پاسخگو نبوده است و اکنون می بینیم که شکسته شدن آن وعده ها ادامه دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که هدف سیاست واشنگتن در قبال پکن این است که حزب کمونیست چین برای عمل به تعهدات و وعده های خود تحت فشار قرار گیرد که این مساله برای تایوان نیز صدق می کند.

پمپئو همچنین در مورد جنجال ایجاد شده در مورد دستور ترامپ مبنی بر جلوگیری از فعالیت دو اپلیکیشن چینی به نام تیک‌تاک و وی‌چت اعلام نظر کرد. دولت ترامپ مدعی است که دستگاه اطلاعاتی چین از این اَپ ها برای گردآوری اطلاعات شخصی آمریکایی ها و سایرین استفاده می کند.

پمپئو گفت: مشکل اینجاست که چین می تواند اطلاعات آمریکایی ها را از اینترنت زمانی که شبکه های تحت مالکیت شرکت های چینی را رصد می کند، به دست آورد.  

وی ادعا کرد: همه مشاغل در چین موظفند کلیه اطلاعات را به دستگاه امنیت ملی  چین تحویل دهند.

دولت آمریکا درصدد است علاوه بر وی‌چت، شمار دیگری از اپلیکیشن های چینی را محدود کند.

پمپئو گفت: ماموریت ما جلوگیری از فعالیت های بازرگانی چین نیست، بلکه محافظت از امنیت ملی آمریکا و اطلاعات شخصی آمریکایی هاست.

وی درمورد استفاده چین از شبکه موسسات کنفوسیوس برای عملیات نفوذی پنهان تاکید کرد که دولت آمریکا برای بستن این موسسات تا پایان سال جاری اقدام می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تاکنون شماری از بیش از یکصد موسسه کنفوسیون مسدود شده و ترامپ گزینه هایی دیگری را در نظر دارد تا از نفوذناپذیری این موسسات اطمینان حاصل کند. وی مدعی شد که از این موسسات برای عملیات نفوذ استفاده شده است.

پمپئو همچنین به تصمیمات دولت آمریکا برای جلوگیری از صدور روادید برای یک هزار دانشجوی مرتبط با برنامه نظامی – غیرنظامی چین و بستن کنسولگری چین در هوستون اشاره کرد و هشدار داد که نفوذ چین در انتخابات ریاست جمهوری پیشروی آمریکا، چالشی واقعی است.

براساس این گزارش، «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا و «جان راتکلیف» مدیر سازمان اطلاعات ملی این کشور مدعی شده اند که چین به همراه ایران و روسیه درتلاشند در انتخابات آمریکا اعمال نفوذ کنند.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز ادعا کرد که در سال ۲۰۱۸، چین دست به تلاشی بی سابقه برای مداخله در انتخابات آن سال آمریکا زد و امسال نیز انتخابات رئیس جمهوری را هدف قرار می دهد.

وی افزود: چین خواستار روی کار آمدن رئیس جمهوری متفاوت در آمریکاست.

پمپئو در عین حال گفت که اطمینان دارد دولت آمریکا از انتخابات امسال محافظت و انتخاباتی آزاد، منصفانه و امن برگزار می کند.

این اقدامات و اظهارات در حالی از سوی آمریکا انجام می شود که آنتونیو گوترش در سخنرانی هفتاد و پنجمین نشست سازمان ملل با اشاره تلویحی به اختلافات خطرناک میان چین و آمریکا گفت: نمی توان تصور کردکه دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در دو جهت مختلف و مخالف حرکت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.