اورتگاس: حذف نام سودان از لیست تروریسم حاصل تلاشی یک سال و نیمه است

 

 

 

به گزارش ایسنا، مورگان اورتگاس، سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت، توافقنامه صلحی که سودان و رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا به آن دست یافته‌اند، زمینه‌های مختلفی به روی سودان پس از ۲۷ سال انزوا باز خواهد کرد زیرا همکاری‌های تجاری، دیپلماتیک و اقتصادی بین دو طرف وجود خواهد داشت و همه این مسائل به ملت سودان کمک خواهد کرد.

وی افزود: شاهد لحظات تاریخی در کاخ سفید هنگام تماس تلفنی چهارجانبه بودیم که بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی این کشور و نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برقرار شد.

اورتگاس گفت: سفرهای متعددی میان اسرائیل و سودان با هدف امضای توافقنامه‌های تبادلات تجاری و همکاری انجام خواهد شد و این نه تنها به سودان در مسیر دموکراسی خود بلکه در رسیدن به اقتصاد پر رونق در منطقه نیز کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: آمریکا از طریق سازمان (USAAID) با سودان ارتباط دارد و به این کشور کمک می‌کند و این مساله جدیدی نیست. وزارت خارجه آمریکا و همه کشورهای اطراف سودان در منطقه مانند امارات، اسرائیل و دیگر کشورها به سودان در حرکت در مسیر دموکراسی خود و برگزاری انتخابات کمک خواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا توجه وافری به دستیابی سودان به اهداف خود دارد.

اورتگاس گفت، افرادی که در کنگره آمریکا درباره سودان کار می‌کنند، دیدشان مثبت است و امیدوار هستند که این کشور به موفقیت مطلوب در دموکراسی خود برسد. این افراد با هدف اجرای تصمیم ترامپ در کنگره با یکدیگر همکاری دارند.

وی ادامه داد، وزارت خارجه از نزدیک با کنگره همکاری دارد، سودان بیش از ۲۰ سال توسط نظامی اداره شده که خط مشی تروریسمی داشته است، واشنگتن می‌خواهد سودان از این راه که در دوره نظام عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده سودان در پیش گرفته بود، خارج شود، اکنون خارطوم در مسیر صلح و دموکراسی قرار دارد. ترامپ رسما به کنگره ابلاغ کرده که نام سودان از لیست تروریسم حذف شود و اکنون کنگره حکم قانونی برای تصویب این تصمیم را دارد.

اورتگاس گفت، ترامپ تصمیم حذف نام سودان را از این لیست گرفته است چرا که دولتمردان سودان تمایل دارند در این مسیر درست قدم بردارند و از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج شوند.

وی ادامه داد: ما شاهد اعتراضات مردم سودان علیه نظام دیکتاتوری سابق، نظام عمر البشیر بوده و مشاهده کردیم که این مردم به سمت دموکراسی جدید حرکت می‌کنند و در آینده انتخاباتی در سودان برگزار خواهد شد. واشنگتن و خارطوم یک سال و نیم برای رسیدن به این هدف همکاری و تلاش کردند.

آمریکا: حذف نام سودان از لیست تروریسم حاصل تلاشی یک سال و نیمه است

 

اورتگاس در ادامه مدعی شد: همانطور که جارد کوشنر، مشاور ترامپ گفت، سودان پس از جنگ ۱۹۶۷ کنفرانسی را تحت عنوان کنفرانس "سه نه" در خارطوم برگزار کرد و اکنون با (صلح) بحرین، امارات و سودان می‌بینیم که این سه نه به بله تبدیل شده‌اند. این لحظات "تاریخی" برای خاورمیانه و آفریقا است و همانطور که ترامپ گفت ما در حال برقراری صلح بدون ریختن خون روی شن و ماسه هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.