با مصرف این مواد خوراکی با سرماخوردگی در پاییز خداحافظی کنید

محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی درباره راهکار‌هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی پاییزی اظهار کرد: از دیدگاه طب سنتی ایران فصل پاییز دارای مزاج سرد و خشک است.

او افزود: برای پیش گیری از بیماری‌های پاییزی و حفظ سلامتی رعایت تدابیر این فصل خصوصا برای افراد دارای مزاج سرد و خشک یا به اصطلاح سوداوی اهمیت فراوانی دارد.

حاجی حیدری تصریح کرد: در فصل پاییز بیماری‌های سرد و خشک مانند افسردگی و بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس خشکی پوست، اگزما‌ها و اختلالات خواب معمولا تشدید می‌شوند، در واقع فصل پاییز با توجه به سردی آن مناسب حال سالمندان نبوده و ممکن است باعث تشدید بیماری‌ها و درد‌های مفصلی شود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: یکی از تدابیر مهم این فصل به علت تغییر دما در طول روز این است که باید از سردی صبحگاهی و گرمای نیمروز بدن، خود را محافظت کرد. خوابیدن در مکان سرد، خوابیدن با معده پر، خواب زیاد، بیداری زیاد، خوردن آب سرد یا یخ، استحمام با آب سرد و تعریق زیاد پرهیز کرده و برای پیشگیری از سرماخوردگی در طول شب سر را پوشاند و حتی المقدور از خواب روز و مسهل‌های قوی و فصد و حجامت پرهیز شود.

حاجی حیدری گفت: در فصل پاییز باید از غذا‌های سرد وخشک مانند ترشی جات، شوریجات، عدس، گوشت گاو، غذا‌هایی مانند ماکارانی، سرخ کردنی‌ها، میوه‌های سرد و‌تر تابستانی مانند هندوانه، خیار، ادویه جات تند و تیز و لبنیات سرد مانند ماست و دوغ ترش، کشک و چای پر رنگ باید کمتر استفاده شده و بیشتر از غذا‌ها و نوشیدنی‌های گرم وتر مانند شیره انگور، بادام، گوشت گوسفند، مویز، انجیر، خورشت قیمه، آبگوشت گوسفندی و آش‌های ساده بیشتر استفاده کنید.

او گفت: بهترین میوه‌های مناسب فصل پاییز انار، گلابی، انگور، سیب، و به است، همچنین استفاده از شربت گل محمدی، شربت عسل، شیر بادام، شربت شیره انگور و آب هویج در این فصل توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: استفاده از دمنوش‌های گرم مانند چای کمرنگ و خوردن یک فنجان آب گرم همراه یک قاشق مربا خوری عسل و چند قطره لیموی ترش تازه صبح ناشتا علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود.

او در پایان یادآوری کرد: برای پاکسازی کبد، دستگاه گوارش و کمک به درمان کبد چرب خصوصا در افراد گرم مزاج خوردن یک استکان آب انار شیرین در صبح ناشتا توصیه می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.