نتایج امیدوارکننده واکسن کرونا

به گزارش نیوز، تایید استفاده در موارد اضطراری بیانگر این است که داروها موثر و بی‌خطر هستند. واکسن‌ها باید بدون ایجاد عوارض جانبی شدید در برابر عفونت جدید از انسان محافظت کنند. نتایج آزمایش‌های فاز یک و فاز دو نشان می‌دهد که داروهای مختلفی که هم‌اکنون بر روی داوطلبان آزمایش می‌شوند به‌طورکلی بی‌خطر هستند و محققان حداقل موارد ناخواسته را گزارش کردند و این موارد معمولا گذرا بودند.

بااین‌وجود، این موارد کافی نیست و سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) برای پیگیری بیماران ثبت‌نام‌شده در آزمایش‌های فاز سوم  ازنظر ایمنی سختگیر است. کلیه داوطلبان باید پس از دریافت دوم به مدت دو ماه تحت نظارت قرار بگیرند تا شرکت بتواند درخواست تاییدیه کند. این درواقع همان قانونی است که تهیه هرگونه تولید واکسن را قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا غیرممکن می‌کند.

اما تحول جالبی رخ‌داده است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. یک گروه مستقل از محققان ثابت کردند که یکی از پیشرفته‌ترین واکسن‌ها همان‌طور که در نظر گرفته‌شده کارایی دارد. نتیجه‌گیری این نتایج قطعا اطمینان‌بخش است، البته برای نتیجه‌گیری استفاده ایمن از واکسن کافی نیست. محققان دریافتند که این دارو دستورالعمل‌های ژنتیکی را رعایت کرده و دقیقا همان‌طور که طراحان می‌خواهند رفتار می‌کند.

محققان دانشگاه بریستول تکنیک‌های جدیدی را برای بررسی نامزد واکسن شناخته‌شده آکسفورد و آسترازنکا (AstraZeneca / Oxford) معروف به ChAdOx۱ nCoV-۱۹ یا AZD۱۲۲۲ ایجاد کردند. آنان توانستند نشان دهند که این واکسن دستورالعمل‌های ژنتیکی را دقیقا طبق دستور دانشگاه آکسفورد دنبال می‌کند.

محققان در بیانیه مطبوعاتی توضیح دادند که واکسن آکسفورد با استفاده از ویروس سرماخوردگی (آدنوویروس) از شامپانزه‌ها ساخته می‌شود که توانایی تکثیر در داخل سلول‌های انسانی را ندارد. آکسفورد حدود ۲۰ درصد کد خود را با اطلاعات ژنتیکی جایگزین کرد که فقط پروتئین سنبله سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲)  ویروس عامل کووید-۱۹ را رمزگذاری ‌کند، پروتئینی که ویروس برای ارتباط با سلول‌ها استفاده می‌کند.

ایده این واکسن ورود به سلول‌های انسانی بدون ایجاد بیماری است. هنگامی‌که داخل سلول قرار گرفت، واکسن به آن‌ها دستور می‌دهد پروتئین سنبله را کپی کرده و آن را تکثیر کنند. سپس پروتئین سنبله به‌عنوان یک جسم خارجی درک می‌شود و پاسخ ایمنی ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب سیستم ایمنی بدن یاد می‌گیرد تا آنتی‌بادی‌هایی ایجاد کند که می‌توانند پروتئین سنبله را مسدود کنند. برای برخورد با ویروس کرونا، آنتی‌بادی‌ها باید به پروتئین سنبله واقعی متصل شده و از ورود ویروس به سلول جلوگیری کنند. این رویداد اصلی در زندگی یک‌ ذره ویروسی است. بدون نفوذ در دیواره سلول، ویروس نمی‌تواند تکثیر شود. اگر تکرار متوقف شود، سپس عفونت کووید-۱۹ نیز متوقف می‌شود.

محققان بریستول توانستند بررسی کنند که واکسن همان‌طور که در نظر گرفته‌شده رفتار می‌کند. در این مورد منتشر شده: "با تشکر از پیشرفت‌های اخیر در تعیین توالی ژنتیکی و فن‌آوری تجزیه‌وتحلیل پروتئین، محققان در بریستول برای اولین بار قادر به بررسی مستقیم هزاران و هزاران دستورالعمل " رونوشت " تولیدشده توسط واکسن آکسفورد در داخل سلول شدند. از این طریق، آنان توانستند به‌طور مستقیم تایید کنند که دستورالعمل‌ها به‌درستی و دقیق کپی شده‌اند  و اطمینان بیشتری از عملکرد واکسن دقیقا همان‌طور که برنامه‌ریزی‌شده است را فراهم کردند. "

علاوه بر تایید اینکه واکسن داده‌های صحیحی را بیان کرده است، آن‌ها نسخه‌های پروتئین سنبله را نیز بررسی کردند تا ببینند آیا آن‌ها به دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی‌شده احترام می‌گذارند یا خیر.

دکتر دیوید متیوس، مدیر ارشد تحقیق اعتبار سنجی اظهار کرد:  "تاکنون، این فناوری نتوانسته است با شفافیت پاسخ دهد، اما اکنون می‌دانیم که واکسن هر آنچه را انتظار داشتیم، انجام می‌دهد و این مورد تنها خبر خوب در مبارزه با بیماری کووید--۱۹ است. "

این نتیجه‌گیری قطعا اطمینان‌بخش است، اما محدودیت‌های خود را دارد. محققان نمی‌توانند عوارض جانبی بالقوه واکسن را برطرف کنند، این همان چیزی است که به کمک آزمایش فاز سوم ارائه خواهد شد.

 لازم به ذکر است، واکسن آسترازنکا تاکنون سه مورد خارج از ایمنی را ثبت کرده است، ازجمله یک بیماری غیرقابل‌توجیه که مطالعه را در اوایل سپتامبر متوقف کرد و دیگری شامل قفل شدن بازوی شرکت‌کننده بود و اخیرا نیز یک داوطلب در برزیل درگذشت، اما این شخص در دارونما بود و نه داروی واقعی. این رویداد موردبررسی قرار گرفت و کارشناسان  ازجمله ناظران پروژه برزیل  توصیه کردند که این مطالعه ادامه یابد.

مطالعه بریستول در تحقیقات پیش از چاپ Research Square قرار دارد و باید موردبررسی قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.