واکنش بازار سکه به انتخابات آمریکا چه بود؟

واکنش سکه به آخرین مناظره ترامپ و بایدن را می توان به سه بخش مختلف تقسیم کرد؛ در این مراحل به ترتیب، سکه افت، افزایش و کاهش قیمت را تجربه کرد.

مرحله اول: مرحله اول واکنش سکه بازان به مناظره انتخاباتی آمریکا پیش از آن بود که این مناظره آغاز شود. سکه بازان در این بخش از خریدهای روز پنج شنبه به تدریج عقب نشینی کردند و با افزایش فروشهای خود قیمت را تا 14 میلیون و 600 هزار تومان هم عقب بردند.  عصر پنج شنبه سکه 15 میلیون و 200 هزار تومان بود.  آنها که طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه سود خوبی را از خرید به دست آورده بودند، ترجیح دادند پیش از آغاز مناظره ریسک نکنند و با فروش سکه خریداری شده بخشی از سود خود را ذخیره کنند.

مرحله دوم: دومین مرحله واکنش آغازین بازار پس از مناظره ترامپ و بایدن بود. حدود ساعت 11 صبح اولین معامله پشت خطی در محدوده 14 میلیون و 800 هزار تومانی صورت گرفت که افزایشی 200 هزار تومانی را نسبت به قیمت بسته شده روز پنج شنبه نشان می داد. در واقع در ابتدای روز برداشت بازار این بود که ترامپ برنده مناظره بوده است و در بسیاری از کانال های معامله گران به برتری ترامپ اشاره می شد. البته خیلی زود این تصور تغییر کرد؛

 مرحله سوم: در مرحله سوم، بازار از واکنش افزایشی اولیه به مناظره فاصله گرفت و به تدریج کاهشی شد. در واقع، در این مرحله نه تنها افزایش قیمت خاصی به ثبت نرسید، بلکه به تدریج تعداد فروشنده ها در معاملات پشت خطی بیشتر شد و قیمت سکه حتی از سطح 14 میلیون و 400 هزار تومان هم عقب تر رفت.

از ظهر بازار در مورد پیروزی ترامپ در مناظره و به طور کلی برنده شدن او در انتخابات تردید بیشتری کرد؛ علت هم به نظر می رسد خبرهای متعددی باشد که گزارش می کرد، پس از مناظره در آرای ترامپ و بایدن تغییر خاصی رخ نداده است و حتی نامزد دموکرات ها پیروز مناظره بوده است. با توجه به اینکه ترامپ در نظرسنجی ها از بایدن عقب تر است، حتی یک مناظره برابر هم به سود او برای پیروزی نبود. معامله گران بازار سکه باور دارند، انتخاب ترامپ به رشد قیمت کمک خواهد کرد و رفتن او از کاخ سفید به افت قیمت ها منجر خواهد شد.

بازار سکه

معامله گران بی باور به اثر مناظره

عده ای از معامله گران باور دارند، اساسا بازار سکه واکنشی به انتخابات آمریکا نداشته است. از نگاه آنها، سکه بازان پیش از آغاز اولین روز معاملاتی هفته جاری سعی کردند با توجه به ریزش قبلی بازار ریسک نکنند و به تدریج برخی از خریدهای خود را خالی کنند و پس از آن با توجه به روند بازار در روز شنبه تصمیم بگیرند که می خواهند در موقعیت فروش باقی بمانند یا بار دیگر خریدار بازار شوند.

عده ای اعتقاد دارند بازار پس از ریزش شدید هفته قبل نیاز به یک اصلاح قیمت داشت و اکنون بعد از این اصلاح، بازار به مسیر کاهشی بازخواهد گشت. عده دیگری باور دارند، سکه بازان پس از موج ریزشی قبلی، این بار به راحتی فروشنده نخواهند نشد و حداقل سعی می کنند درگام اول کانال 14 میلیون تومانی را حفظ کنند.

پیش بینی قیمت سکه از کانال قیمت طلا و دلار

 بازار طلای جهانی تحت تاثیر نااطمینانی ها و عدم قطعیت های سیاسی در مرز 1900 دلار بسته شد. بازار طلا هنوز در در تله مرزی گرفتار شده و پس از افت و خیزهای بسیار مجددا در لب مرز از حرکت ایستاده است. با توجه به اینکه قیمت طلا متغیر حساسی در بازار سکه به حساب می آید طلا برای امروز نمی تواند روی این متغیر حساب ویژه ای کند. البته قیمت سکه در بازار چند هفته ای می شود که بالاتر از سقف امن طلا در حال پرواز است.

دلار هم برای آنکه بتواند جنب و جوش در بازار سکه راه بیندازد باید به بالاتر از سطح 30 هزار تومان هم بالاتر رود. قیمت های کنونی نمی تواند پشتوانه برای پیش روی و حتی حفظ قیمت های کنونی در بازار سکه باشد.

البته معامله گران سکه در این مدت نشان داده اند اهل ریسک هستند برخی می گویند معامله گران این بازار توده ای برخورد می کنند و همین عامل انتظاری بازار را دچار چنین خیزهایی کرده است. اما برخی دیگر می گویند فعالان بازار سکه ممکن است غیر عقلایی رفتار نکنند بلکه آنها در انتظار افزایش بیشتر و بیشتر قیمت دارایی و بنابراین کسب سود سرمایه‌ای حاصل از دارایی در کوتاه‌مدت هستند. آنها ریسک بیشتری را می‌پذیرند، تا سود بیشتری را در کوتاه‌مدت کسب کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.