هرچه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها نه فقط در بین کاربران سیاسی بلکه در بین کاربرانی که دغدغه حوزه بورس و بازارهای مالی را دارند در نوشته‌هایشان بیشتر دیده می‌شود. از دیگر موضوعاتی که این روزها ذهن کاربران عادی را به خود درگیر کرده و درباره آن از فعالان بازار سوال می‌کنند، این است که فعالیت‌های اقتصادی خود را موکول کنند به بعد از انتخابات آمریکا یا نه. در ادامه مروری داشته‌ایم بر آنچه دیروز در بین کاربران فعال در حوزه بازار سرمایه و بورس بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده بود.

واکنش‌ها به صحبت‌های رئیس دولت درباره بورس

روزگذشته جلسه هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شد. در این جلسه رئیس دولت در صحبت‌هایش بر واگذاری سهام دستگاه‌های دولتی تاکید کرد. او این کار را نشانه‌ای از عزم راسخ دولت برای بهینه‌‌سازی روند خصوصی‌‌سازی در کشور معرفی کرد و اطمینان داد که برنامه عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه بدون تردید ادامه خواهد داشت. اما این صحبت‌ها آن‌طور که همیشه صحبت‌های رئیس دولت درباره بورس مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گرفت، مورد توجه قرار نگرفت و فضای کمی را در شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داد. در طول روز گذشته تک و توک دیده می‌شد که کاربرانی در صفحه‌های خود درباره اظهارات حسن روحانی نظرشان را نوشته بودند. نظراتی که به شدت انتقادی و کنایه‌آمیز بود. اما نکته جالب توجه در رابطه با بازتاب صحبت‌های حسن روحانی در بخش بورس و عرضه‌های اولیه در میان کاربرانی که حوزه تخصصی نوشتن و پیگیری‌هایشان در فضای مجازی بورس است، توجه این دسته از کاربران بیشتر به سمت ماسک رئیس دولت بود. ماسکی که روز گذشته سوژه کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده بود و حتی سر از گعده فعالان حوزه بورس و بازارهای مالی در شبکه‌های اجتماعی هم در آورده بود. با وجود سوژه شدن ماسک جدید روحانی، کاربرانی در واکنش به صحبت‌های رئیس دولت درباره بورس، خدا را شکر می‌کردند که روحانی درباره گشایش و محکم نگه داشتن بورس حرفی نزده و فقط به صحبت درباره ادامه داشتن عرضه‌های اولیه اکتفا کرده است.

انتقاد از وابستگی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

چند هفته‌ای می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا سر از فضای توییتر فارسی در میان کاربران فعال در حوزه بازار سرمایه درآورده است. همان‌طور که گفته شد این انتخابات نه فقط افراد فعال در حوزه سیاسی را درگیر خود کرده است، بلکه فعالان بازارهای مالی و بورس را هم به میدان پیش‌بینی و تحلیل آورده است. حالا هم هرچه به زمان برگزاری این انتخابات نزدیک می‌شویم تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها بیشتر از هر زمان دیگری می‌شود. در روزهای گذشته به تحلیل‌ها و نظرات کاربران فعال در حوزه بورس و بازارهای مالی درباره نتایج انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای ایران پرداخته‌ایم اما یکی از نکات جالب توجه که درباره آن صحبت نکرده‌ایم و طی دو روز گذشته در شبکه‌ اجتماعی توییتر بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد، ورود افراد اصولگرا و منتقد دولت به این موضوع است. آنها در نوشته‌هایشان از کاربرانی که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند و خرید و فروش‌ها در بازارهای مالی را منوط به بعد از انتخابات آمریکا می‌کنند، انتقاد می‌کنند که چرا همه چیز را وابسته به آمریکا نشان می‌دهید. برخی از این افراد از انتقاد به کاربران فضای مجازی هم پایشان را جلوتر می‌گذارند و به دولت حمله‌ور می‌شوند. آنها می‌گویند سیاست‌های دولت از سال ۹۲ باعث شده است که تمام فعالیت‌های اقتصادی در کشورمان وابسته به سیاست‌های آمریکا باشد. این دسته از کاربران معتقدند که باید بدون توجه به سیاست‌های آمریکا و بی‌اهمیت بودن انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، فعالیت‌های اقتصادی در کشور را از سر گرفت، نه اینکه سهامداران خرد و عامه مردم را از چند هفته دیگر و نتایج انتخابات ترساند. به گفته آنها با این کارها و روش‌ها نباید ادعای مستقل بودن داشت. حتی برخی از این کاربران، عده‌ای از افراد در شبکه‌های اجتماعی را متهم به خط گرفتن از خارج کشور می‌کردند. این دسته از کاربران معتقدند که تا وقتی وابسته به آمریکا باشیم، آمدن یا نیامدن فلان شخصیت تاثیری در گرانی و ارزانی کالاها و وضعیت زندگی مردم ایران نخواهد داشت. انتقاد آنها به افرادی است که چند روزی می‌شود در شبکه‌های اجتماعی تحلیل‌هایشان را سمت رای آوردن بایدن در انتخابات آمریکا برده‌اند و به سهامداران و خریداران خودرو و... توصیه می‌کنند فعالیت‌های اقتصادی خود را متوقف کنند و به بعد از انتخابات آمریکا موکول کنند.

ورود خودرو به بورس کالا و واکنش‌های کاربران

روز گذشته اعلام شد که در بازرسی از انبار‌های شهرستان مبارکه استان اصفهان، ۲۸ هزار تن ورق فولادی احتکار شده کشف شده است. حسین خزلی خرازی، کارشناس بورس با انتشار فیلم صداوسیما از این انبارها در کانال تلگرام خود نوشت که «اگر ما فعالان و دلسوزان بازار سرمایه، اگر ما کارشناسان و متخصصان بورس‌ها، خودمان نسبت به فسادهای موجود در بورس‌ها (خصوصا بورس کالا در کد فروشی و تخصیص نابهینه کالا و...) حساس نباشیم، قطعا نهادهای نظارتی و قضایی ورود می‌کنند و ممکن است نه از تاک نشان بماند، نه از تاک‌نشان!» حالا که صحبت از بورس کالا شد، به این موضوع هم باید اشاره کنیم که چند روزی است در شبکه‌ اجتماعی توییتر، کاربران درباره ورود خودرو به بورس کالا صحبت می‌کنند. نوشته‌ها و تحلیل‌های آنها درباره طرحی است که در کمیسیون صنایع مجلس به امضای ۴۴ نفر از نماینده‌ها رسیده و در مرحله بررسی در کمیسیون صنایع است که در صورت تصویب، به صحن مجلس می‌رود. حالا کاربرانی هستند که بر اساس همین طرح که هنوز در صحن مجلس مطرح نشده و تصویب هم نشده، به دیگران توصیه می‌کنند که فعلا قید خرید خودرو را بزنند چرا که با ورود خودرو به بورس کالا قیمت‌ها کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. آنها در نوشته‌‌هایشان از ورود خودرو به بورس کالا ابراز خوشحالی می‌کنند و این کار را عامل کوتاه شدن دست دلال‌ها از بازار خودرو می‌دانند. البته که از این موضوع نباید غافل بشویم که با بررسی‌هایی که در شبکه‌ اجتماعی توییتر داشتیم، از هفته‌ گذشته که این مساله مطرح شده است، اکانت‌هایی که تازه در توییتر راه‌اندازی شده‌اند و آنها که تا پیش از این اصلا دغدغه اقتصاد و خودرو نداشته‌اند، پرسش‌هایی مثل اینکه آیا الان ماشین بخرم یا نه؟ به نظرتون صبر کنم تا بعد از انتخابات آمریکا یا بعدا بخرم؟ و چه خبر از بازار ماشین؟ و... در صفحه‌های خود مطرح می‌کنند که در اکثر پاسخ‌های کاربران به این پرسش‌ها دیده می‌شود که درباره مزایای ورود خودرو به بورس کالا نوشته‌اند و این مساله را مطرح کرده‌اند که به زودی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند.